fbpx
Наука и технологииТехнологии

Иновационна технология в рекордни срокове изгражда мост подобно на разгъващ се чадър

Нова технология в мостостроенето е разработена във Виенския технически университет. За пръв път на практика той е изпробван в края на миналия месец. Строителите са съединили два противоположни бряга на две реки с мостове с помощта на съоръжение, което може да се сравни с разгъвaщ се чадър. Основните преимущества на новата технология пред досега използваните традиционни технологии се състои преди всичко в съкращаването на времето за монтаж, намаляване на разходите и минимизиране на въздействието върху околната среда.

Новаторският подход е разработван от учените и инженерите от Виенския технически университет в продължение на 15 години. Технологията е патентована още през 2006 година. Тя предполага наличието на носещи греди, чиито тела са празни. Краищата на тези греди са съединени и присъединени към централен пилон. В процеса на строителните работи това съоръжение постепенно се отваря надолу и долните части на гредите се раздалечават в противоположни посоки. На края на процеса гредите се запълват с бетон с цел формирането на носещата конструкция, която не отстъпва по здравина и продължителност на експлоатация на мостовете, построени по традиционна технология. При това сроковете за изграждането на моста са значително по-кратки.

По думите на Йохан Колегер от Института по структурно инженерство към Виенския технически университет изграждането на основната конструкция на моста с помощта традиционна технология се осъществява в продължение на няколко месеца. По новата технология за монтирането на гредите и пилоните на стартова позиция са нужни 2-3 дена. След това конструкцията се спуска до своето окончателно положение за 3 часа. Тaзи методика, икономисваща пари и време, може да бъде използвана, както в условия на неравен ландшафт, така и в природни резервати, където въздействието върху природата трябва да е минимално.

Изграждане на мост
Източник: TU Wien

Технологията за пръв път е изпробвана експериментално за по-големи модели през 2010 година. Оттогава, екипът е доработвал елементи от технологията, такива като металните съединения, които трябва да издържат по време на спускането на конструкцията, а също така хидравличния крик, използващ се в същия процес.

Наскоро съвместно с компанията Asfinag, изграждаща новата магистрала S7, е било решено да се построят по тази технология два нови моста над реките Ланбах и Лафниц в околностите на град Фюрстенфелд. По време на изграждането на мостовете са се монтирали и спускали 36-метрови греди, като по този начин на строителите им се отдало да постигнат светъл отвор на моста от 72 метра. Всяка от гредите е тежала приблизително 54 тона. На всеки от двата моста са били осъществени по четири такива спускания за да се получи необходимата ширина за пътното платно на магистралата.След разгъването са използвани допълнителни окачващи греди за съединяване с опорите на моста.

Изграждане на мост
Източник: TU Wien

Като краен резултат са построени 100-метров мост през р. Ланбах и 116 метров мост през р. Лафнитц. Йохан Колегер отбелязва, че в резултат на извършените експериментални строително-монтажни дейности, са получени доказателства за надеждността и технологичността на новата методика. Авторите на новата технология разчитат, че тяхното изобретение ще намери широко поле за използване по целия свят.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x