Фалит на Amazon и вездесъщ изкуствен интелект: 5 прогнози на Джеф Безос, които се сбъдват или може би ще се сбъднат
В момента Джеф Безос е най-богатия човек в света и основен акционер в Amazon, Blue Origin и The Washington Post. Експерти от Comparisun предсказват, че той ще бъде първия трилионер на планетата до 2026 година. А какво бъдеще е предричал и предрича самия той?
Ето пет от неговите прогнози:
1. Търговските центрове ще отмрат
Преди повече от 20 години Джеф Безос говореше, че в търговията на дребно ще оцелеят само тези, които ще могат да предложат нещо повече, отколкото просто покупки.
„Търговско-развлекателните центрове ще се превърнат в история“.
Говорейки за „нещо повече“ , ръководителят на Amazon дава за пример кинотеатрите.
„Аз имам предвид това, което вие получавате в кинотеатъра, вместо да гледате филма вкъщи“.
Тоест става въпрос за развлечение или някакво допълнително впечатления, което ние получаваме по време на шопинга.
Още от 2017 година това пророчество започна да се сбъдва. По данни на Credit Suisse в следващите пет години трябва да затворят до 25% от търговските центрове в САЩ. А през 2020 година пандемията, причинена от коронавируса, съвсем наклони везните в полза на онлайн търговията.
2. Онлайн магазините ще заменят обичайните
През 1999 година Безос твърдеше:
„По-голямата част от купуваните от вас стоки, като хранителни продукти , книги, препарати за почистване и много други вие ще си поръчвате в мрежата“.
Днес цялата империя на Amazon e организирана така, че да удовлетворява и да предугажда всякакви потребности на клиентите:
„Ние искаме да създадем място, където хората да могат да намерят онлайн всичко, което може да им потрябва“.
Трите главни съставни части за този успех според него са широк избор, ниски цени и бърза доставка.
3. Amazon ще фалира
Това е изключително учудваща прогноза при този баснословен успех и развитие на компанията, но през 2018 година Джеф Безос предсказва бъдещ фалит на неговата компания.
„Аз предполагам, че някога Amazon ще претърпи неуспех и ще банкрутира. Ако вие погледнете историята на големите компании, тяхната продължителност на живот е около 30 и малко повече години“.
Междупрочем, 30-годишният юбилей на компанията ще бъде през юли 2024 година, тоест след малко повече от 3 години. Но от друга страна началото на упадъка в бизнеса може да се отсрочи, твърди той.
„Ако ние започнем да се фокусираме върху себе си, а не върху нашите клиенти, то това ще е началото на края <…..>. Ние трябва да се постараем да отложим този ден, колкото си може повече“.
Причини за притеснение наистина има. Само от 2010 година насам бизнесът се е разраснал повече от 20 пъти, а такива темпове неминуемо водят да „болестите на ръста“. Сред тях са падането на продажбите, финансови загуби заради опитите да завладее пазара на стрийминговите услуги, проблеми с доставките и персонала. Сред главните провали на Amazon, които силно удариха бизнеса са смартфона Fire и „умната“ колонка Echo. През 2020 година към проблемите на компанията се прибавиха и антимонополните мерки на американските власти.
Но засега резултатите на компанията са много добри. От 2016 до 2019 година приходите на компанията са нараснали два и малко повече пъти, като всяко следващо тримесечие показателите за приходите са по-добри от предното. Чистата печалба за същия срок е нараснала шест пъти – до 12 милиарда долара.
4. Изкуственият интелект ще стане вездесъщ
Това Безос го e предрекъл преди 20 години, а днес това се претворява в Amazon Go – магазини без продавачи и каси, където покупките се извършват с помощта на специални приложения, невронни мрежи и камери за лицево разпознаване.
Изкуственият интелект се използва и в алгоритмите на самия Amazon, за да ви препоръчва предполагаемо полезни за вас стоки и да разпознава вашите потребности. Но основният потенциал на ИИ Безос вижда в това да се свържат всичките обслужващи платформи една с друга и по този начин да се стимулират покупките, колкото се може повече.
„Най-интересното в машинното обучение, за разлика от много други технологии, е това как то прониква навсякъде“.
Също така още през 1999 година Безос е предрекъл, че ние ще сме обкръжени с умни електронни устройства.
„Аз твърдо вярвам в новите форми на битовата техника, когато ще има неголеми устройства включени в Интернет“.
Сега в Amazon се предлагат множество устройства за „умен“ дом на базата на гласовия помощник Alexa, въпреки че не всички се оказват успешни.
5. Бъдещето е в персоналната реклама
Преди 20 години Безос твърдеше, че рекламата на бъдещето ще е индивидуална за всеки. И отново позна.
„Рекламата се явява много ефективен инструмент в мрежата. И тя може да стане още по-ефективна за сметка на по-точното таргетиране“.
Още тогава бъдещият милиардер залага на събирането на данни от историите в търсенето и покупките на всеки клиент, въпреки че тогава никой не се е занимавал с това. През 2018 година Amazon влезе в тройката на най-големите онлайн рекламодатели, заедно с Google и Facebook. Но за разлика от тях, онлайн хипермаркетите не предполагат, а точно знаят какво вие сте купили и какви стоки вие сте избрали.
Иронията е в това, че някога Безос уверяваше, че тези данни никога няма да бъдат използвани с користни цели и няма да попаднат в трети лица. Затова доверителните отношения, които компанията изградажше със своите клиенти, гарантираха, че тази черта няма да бъде престъпена.
„Това е нещото, което позволява нашия бизнес да расте. Ние много ценим и никога няма да направим нещо, което може да постави под заплаха доверието на клиентите“.
Но времената се промениха. Както Facebook и Google, така и Amazon използват огромните масиви с данни, събрани чрез техните платформи. Даже вече има обвинения към Безос, че използва данни за продавачите на популярни стоки в своята платформа, за да пуска аналогични стоки на пазара , но под собствени брандове.
От друга страна на Безос не може да се отрече голямата му иновативност. Той не познава желанията на клиентите, а създава продукти, който привличат нови купувачи, а в неговата глава винаги има много нови идеи.
„Аз измислям идеята. Ние можем да седнем сега и аз ви гарантирам, че за час ще запълня тази дъска със 100 идеи“.
Безос не само гледа в бъдещето, а буквално живее в него. Той винаги пресмята печалбите за години напред.
„Приятелите ме поздравяват след като бъде обявена печелбата за поредното тримесечие. Аз им благодаря, но това тримесечие аз го предвидих преди три години. А сега работя над това, което ще бъде след три години“.