fbpx

За нищо не ставам: 10 типа негативно мислене, които ни пречат и как можем да ги преодолеем

Понякога причините за несполуките се крият в собственото ни мислене. Ние сами себе си убеждаваме, че за нещо сме недостойни, подценяваме собствените си постижения, обвиняваме себе си или завиждаме на околните за дреболии. За радост, врагът в нас може да бъде обезоръжен, ако го хванем на мястото на престъплението. Психологът и блогер Ник Уигнал е откроил 10 разпространени типа негативно мислене, които ни лишават от увереност в себе си, правят ни нещастни и ни пречат да вървим по избрания от нас път.

Вие четете чужди мисли

Илюзия е, че по поведението на другите хора може да се разбере какво те мислят. Например, вие сте подготвили подробна презентация и се намирате в средата на своето представяне. Изведнъж поглеждате към своя началник и виждате, че той си гледа в телефона. Веднага си правите извод: на него му е скучно, а значи – презентацията е неуспешна и трябва колкото се може по-бързо да я завършите. Всъщност, той просто може да е погледнал важно и срочно съобщение и това въобще да не е свързано с вашето изказване.

Вие обобщавате

Обобщенията пречат да се видят разликите между ситуации, които на пръв поглед си приличат. Вие сте склонни да си направите прибързани изводи, без да отделите необходимото внимание на контекста и се ръководите от откъслечна информация.Например: във вашия отдел са повишили няколко колеги, но не и вас. След това вие сте уверен, че нямате шанс за нова длъжност в тази компания и е време да напускате.

Вие преувеличавате

Всички правят грешки и това е нормално. Но вие не можете да си простите най-малката грешка и в главата ви незначителният пропуск се превръща в скандал от международен мащаб. Например, вие сте били много нервен на важна среща. На вас ви се гади, главата ви се върти и пулса ви е ужасно ускорен. Вие сте уверен, че сега ще получите сърдечен пристъп и молите да извикат бърза помощ.

Вие омаловажавате

Омаловажаването обикновено засяга личните постижения. Каквото и да правите, вие винаги сте недоволен от себе си. Например, съпругата ви е похвалила за това, че сте научили детето да си оправя леглото сутрин. Вие сте уверен, че това е дреболия, а детето така или иначе би стигнало до това самостоятелно.

Вие се ръководите от емоциите

Вие винаги се стараете да постъпвате правилно, но правилното не винаги означава да следвате доводите на разума. Понякога емоциите изпреварват аналитичното мислене. Например, след дълъг работен ден вие сте си обещали да направите лек крос, но твърде много сте уморен. Решавате да направите изключение днес, но на следващия ден всичко отново се повтаря.

Вие виждате света черно-бял

За вас всичко се дели на „добро“ и „лошо“. Особено, когато се налага да оцените собствените си навици и черти на характера. Например, вие превъртате в главата си последната си неудачна среща. Всичко е тръгнало накриво, защото сте непохватен и шегите ви са ужасно тъпи. И разбира се, не трябваше да обличате тази червена риза.

Вие обвинявате себе си за всичко

Вие сте суперотговорен човек. Ако вашия проект е тръгнал зле, то по-голямата част от вината за това лежи върху вас. Вие не сте готов да признаете, че понякога могат да се намесят външни обстоятелства и не можете от всичко да се застраховате. Например , вашето дете е получило лоша оценка на контролно. Вие се обвинявате, че малко сте се занимавали с детето по този предмет.

Вие очаквате най-лошото

Вие винаги търсите в случващото се тайни знаци. Ако нещо може да тръгне не така както трябва, нужно е това да бъде предвидено по-рано. Например, последната ви среща е преминала твърде бързо и така не сте успели да пообщувате по-пълноценно. И не е важно, че девойката с която сте имали среща са я извикали срочно, защото са и наводнили жилището. Очевидно е , че втори шанс няма да имате.

Вие се базирате на шаблони

Шаблоните и стереотипите са много удобни за разделянето на хората на принципа „свой“ – „чужд“. Вие твърде бързо сте готов да измислите прякор на нов познат и да го поставите в определена социална група. Например: вие сте се сблъскали с новопостъпила девойка със светли коси около кафемашината в офиса. Тя през цялото време нещо е говорила и вие веднага сте я определили като „типичната блондинка“.

Как да се спасим от вредните си мисли

Ако вие сте открили в себе си поне един от гореизложените вредни начини на мислене, във вашите сили е да се научите да обръщате всичко с хастара навън и да погледнете на себе си отстрани.

Следните четири крачки ще ви помогнат да тръгнете по пътя на промяната:

1.Признайте пред себе си вредните си навици, но не се ругайте.Вие не можете да се отучите да мислите и на някакви неща винаги ще обръщате внимание. Не се сърдете на себе си за това и се постарайте да не действате импулсивно. Вместо мигновеното вземане на решение, опитайте се да развиете вътрешния диалог със себе си, който ще ви помогне да видите как може да постъпите по друг начин, а не както обикновено.

2. Приемете себе си. Вие сте несъвършени, но това не е повод да не са харесвате. Ако сте готов да признаете, че на вас ви пречат собствените ви грешки и искате от тях да се избавите, то това е ценно откритие, говорещо за вашата смелост. Мотивирайте себе си, хвалете себе си за новите неща, а не се укорявайте за старите.

3. Запишете негативните си мисли на хартия. Отначало ги зафиксирайте, преди да се избавите от тях.

4. Постарайте се да мислите по-реалистично. Както е известно, навиците не се изхвърлят, а просто се заменят с други. Вашата задача се състои в това да анализирате своя мисловен процес и да насочвате мислите си в по-продуктивна насока. За всяка негативна мисъл, която сте записали на хартия, измислите две-три алтернативни, които са по-реалистични и положителни.

Източник

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Inline