fbpx
ИкономикаПрирода и общество

Кой печели по времe на пандемия: естествено големите технологични гиганти

Заради пандемията се сменят битовите навици и начина на живот на изключително много хора по целия свят. За някои това е доста изгодно. Например, за големите технологични компании, които са готови да предложат на седящите вкъщи потребители всичко, от онлайн покупки, разнообразни форми на комуникация и облачни услуги до виртуални развлечения за всякакъв вкус. Например, девет пъти са се увеличили продажбите на медицински принадлежности и вече се шегуват, че Amazon се е превърнал в новия Червен кръст, но не безвъзмездно.

Когато преди няколко дена Financial Times се обърна към бившия ръководител на Amazon Services Джеймс Томпсън с молба да коментира решението на Джеф Безос за продажба само на продукти от първа необходимост и лекарства по време на епидемията, той отговори, шегувайки се: „Разбрах, Amazon се е превърнал в новия Червен кръст“.

Докато икономиката преживява застой, а по всяка вероятност и рецесия, и докато много фирми не знаят кога и при какви условия ще могат отново да започнат своята дейност, някои компании продължават да работят и даже да подобряват своите позиции. Сред тях преди всичко са технологичните гиганти начело с Amazon, Alphabet ( компанията-майка на Google), Apple, Facebook, Microsoft, a в Китай – Alibaba, Tencant, Baidu.

Пандемията промени нашия обичаен начин на живот и нашите потребителски навици, стимулирайки това, което американците наричат икономика „седейки вкъщи“ (stay-at-home economy) и естествено големите технологични компании имат възможност и се стремят да ни осигурят необходимите стоки и услуги вкъщи, реагирайки на появата на тези нови потребности.

По мнението на много аналитици, ако коронавирусът окончателно промени някои наши навици, тези компании, въпреки спада на акциите им на световните борси и намалелите приходи от реклами, могат да излязат от кризата по-силни, събирайки потенциал за развитие, както това се е случило с автомобилните производители след Втората световна война.

Покупки онлайн

В изследване, публикувано наскоро, аналитиците от компанията Jefferies са се опитали да разберат как ще се променят потребителските навици на американците. 34% от анкетираните са казали, че от началото на кризата са започнали повече да харчат в Amazon. По данни на Criteo , повече от половината потребители в САЩ и Великобритания разчитат на покупки онлайн заради Covid-19.

Търсенето се увеличава. И въпреки трудностите във веригите на доставки и проблемите с разпределението на плановете за социално дистанциране на своите 800 хиляди служителя по целия свят, на 18 март Amazon обяви, че на компанията ще и се наложи да наеме допълнително 100 хиляди нови служители в Европа и Съединените щати, за да може да справи с нарастващото търсене.

Впрочем, предната епидемия в периода 2002 – 2003 година превърна една компания в колос на електронната търговия. Атипичната пневмония в Азия промени историята на китайската компания Alibaba, появила се няколко години преди избухването на епидемията и стояща в него момент на ръба на фалита. По време на санитарната криза нейните мениджъри стартирали услугата Taobao, за да могат седящите си вкъщи хора да извършват покупките си онлайн. В резултат на това, този отдел станал най-печелившия в компанията и в момента се оценява на 400 милиарда долара.

Работа от дома

Мерките за социално дистанциране и карантината принудиха хиляди компании по целия свят да реорганизират своята дейност в режим „умна работа“ (smart working) на своите служители. Отдалечената работа заедно с необходимостта за общуване с приятели и роднини увеличи значително обема на използваните услуги за видеопозвънявания и обмена на съобщения. Най-показателен пример в това отношение е компанията Zoom, предоставяща възможност за видеоконференции. От 31 януари до 23 март тя е поскъпнала на фондовата борса със 101%. В интерес на истината прокурорът на Ню Йорк започна разследване против нея във връзка с постоянните хакерски атаки към платформата по време на видеоконференциите. Летиция Джеймс (Letitia James) поиска от компанията да анализира и да реши този проблем, за да може да бъде защитена личната информация на потребителите.

Microsoft също съобщи за увеличение на количеството потребители, използващи нейните услуги за обмен на съобщения и организирането на сътрудничество между компаниите. Същото е с Facebook и неговите услуги за видеоразговори и обмяна на съобщения в различните приложения на компанията.

Но тази криза в най-добра кондиция преодоляват подразделенията на технологичните гиганти (Microsoft, Amazon, Google и китайските Alibaba Cloud, Tencent Cloud, Baidu AI Cloud), предоставящи услуги за облачни изчисления, тоест обработката и архивирането на данни в интернет.

Развлечения на дивана

В условията на затворени кинотеатри, театри, отменени концерти и всякакви други форми на развлечения, гледането на филми и сериали, игрите онлайн и всякакви други форми на развлечения се преместиха изключително онлайн. Компаниите Netflix, Amazon Prime и Disney+ разчитат на значително увеличение на количеството потребители. По данни на Sencor Tower в най-засегнатите страни от коронавируса в Европа –Италия и Испания, обемът на използване на приложенията на Netflix се е увеличил съответно с 66% и 35%.

В Китай особено стремителен ръст са отбелязали платформите за онлайн игри.“ Общото количество на свалени игри в магазините на Apple Store в Китай са се увеличили с 27,5% на годишна база, а числото влизания е нараснало с 12,1%“ – съобщават от Sensor Tower.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x