„Уволняват” роботи в хотел за несправяне с работата (Видео)
Първият в света хотел, в който повечето работни задължения се изпълняват от роботи, е открит през 2015 година в Япония. Но технологиите отидоха далеч напред и той срочно се нуждае от промяна.
Роботизираният хотел с името Henn-na (в превод – „Странен хотел” ) е отворен през 2015 година на територията на парка Huis Ten Bosch в град Сасебо, префектура Нагазаки и признат в Книгата на Гинес за първия в света роботизиран хотел. В момента в Япония работят шест такива хотела , включително и в Токио. Във всеки от тях има около 100 стаи и около 10 човека обслужващ персонал ( по закон има ограничения за най-малко брой работни места), а останалият персонал са роботи.
На рецепцията гостите се посрещат от миловидна жена-актроид. Това са първите човекоподобни роботи, разработени от Университета в Осака , които наподобяват миловидна японска девойка и могат да възпроизвеждат мигане, човешка реч и дишане. Тя обслужва гостите , говорещи японски. На чуждестранните гости им помага портиер-динозавър, владеещ освен японски, английски, китайски и корейски. Носачите, камериерките и персоналните помощници са също така роботи от различни модификации.
Но идеята за напълно роботизиран хотел се оказала не съвсем удачна. Много от гостите се оплаквали, че роботите ги дразнят и биха искали на тяхно място да виждат хора.
В оператора на хотела, H.I.S. Holding Hotels, са събрали най-разпространените оплаквания на клиенти. Оказало се, че носачите бързо се намокрят на дъжд и излизат от строя, но даже напълно работоспособни, трудно се предвижват между етажите и се блъскат един с друг. Изкуственият интелект на андроидите и другите роботизирани помощници силно отстъпвал на приложенията, които са на разположение във всеки един мобилен телефон. Оказало се, че роботите на рецепцията не могат да информират гостите си за разписанието на самолетите или да ги посъветват как най-добре да си организират престоя си . Не съвсем удачни се оказали „навиците” на обслужващите рецепцията роботи, тъй като се налагало гостите сами да си копират документите.
Но най-неудачно се представяли роботите Чури и Тапиа, които били замислени като персонални помощници по стаите. Тяхната задача била да отговарят на основните въпроси на гостите. Оказало се, че тяхното програмно обезпечаване е твърде остаряло и те могат единствено да дават отговор на най-елементарни въпроси, да регулират топлината и светлината в стаята. Те възприемали хъркането като говор и можели по няколко пъти нощем да будят госта, за да изяснят неговия „неясен въпрос”. Един от гостите се оплакал, че не можал да намери „общ” език с Чури и решил да позвъни на рецепцията. Оказало се, че в стаята няма телефон, тъй като било замислено цялата комуникация да се осъществява през робота – помощник. Така туристът трябвало да се възползва от мобилния си телефон по тарифа за роуминг, което той охарактеризирал като абсурдна ситуация. Това била причината те да бъдат набелязани като първите за „уволнение”.
От H.I.S. Holding Hotels признават, че с течение на времето се налага все по-често да викат специалисти по поддръжка на роботите и разходите за ремонт и поддръжка са се увеличили през годините. Затова на база на опита си, те са решили да променят до известна степен концепцията си на обслужване. В самото начало в хотела в Сасебо е имало 80 робота, като с времето те три пъти са се увеличили и са достигнали до 243 робота. Сега половината от тях ще бъдат „уволнени”, като на тяхно място ще дойдат хора. Както уточнява мениджърът на хотела –първопроходец , четири години се оказал достатъчно дълъг период , съизмирим с жизнения цикъл на един робот.
Но в компанията уточняват, че тези неудачи са били доста полезен опит. Те планират да продължат своята експанзия и да отворят още 50 хотела до 2020 година от веригата Henn na. В Япония те ще са разположени близко до големи железопътни гари или в популярни места за почивка, като Каназава, Осака и Фукуока, a зад граница – в Азия, преди всичко Австралия и Тайван.В новите роботизирани хотели ще бъдат отчетени всички досегашни грешки и пожелания на клиентите, а експлоатационият срок на роботите ще бъде съкратен.