Навлиза ли в криза световната автомобилна промишленост ?
Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в последните години падат и то на основни пазари като Китай, Европа и САЩ. Екологичните норми стават все по-строги . Очаква се с течение на времето да се засилят тенденциите за отказване от индивидуалния транспорт. Все по-широко ще се използва съвместното ползване на коли ( car sharing) и други форми на колективно ползване. Клиентите ще могат да си викат безпилотни електромобили за да се предвижат до желаното място. Броят автомобили в световен мащаб може да се съкрати в обозримо бъдеще с 90%, прогнозират учени. При този процес работата си ще загубят стотици хиляди души. Как при тези тенденции автомобилната промишленост ще оцелее и преструктурира?
Американската консултантска компания Alix Partners публикува доклад, в който констатира началото на световна автомобилна криза. За пръв път съкращаването на продажбите засяга трите най-важни пазара – Китай, САЩ и Европа. В Китай , водещия световен автомобилен пазар, намаляването за миналата година е с 6% в сравнение с 2017 година. Само за първото тримесечие глобалните продажби на автомобили са паднали с 5,5%. Най-сериозно това касае такива концерни като „Даймлер”, „Фолксваген”, „Дженерал моторс” и „Форд”.
В Германия негативната тенденция се е проявила още по-силно. Продажбите за 2018 година са паднали с 10%, а за второто тримесечие на тази година – с 13,4%. Немският експерт Штефан Братцел смята, че тази тенденция трудно може да бъде пречупена. Кризата ще продължи още поне няколко години. Неговият колега Фердинанд Дуденхьофер също смята, че следващите 5-10 години ще бъдат най-тежките за отрасъла от времето на изобретяването на автомобила. В бъдеще се очакват голяма серия от сливания, поглъщания и ликвидации. Дуденхьофер счита, че основната причина за кризата е започнатата от президента на САЩ Доналд Тръмп митническа и санкционна война, а така също и очаквания Брекзит. Други аналитици виждат главната причина в забавянето на китайския икономически ръст, тъй като на Китай се пада повече от една четвърт от световното автомобилно производство.
Австрийският вестник „Der Standart” определя два фактора, които притискат автомобилните концерни. Първо, това е неопределеността в избора на нови технологии. За тях се изискват огромни инвестиции, като рисковете са прекалено големи, както показват постоянните проблеми с автомобилите на “Тесла”. Второ, това е очертаващото се глобално намаляване на производството. По оценка на редица експерти, продажбата на автомобили ще намалеят с пет процента тази година. Френските експерти особено открояват намаляването на продажбите в Китай. Тази година там ще се продадат по-малко от 25 милиона автомобила, с два милиона по-малко от 2018 година и тази тенденция ще се съхрани поне до 2023 година.
Не по-добре стоят нещата в Европа и САЩ. Намаляването на продажбите в световен мащаб удря по доходите на автопроизводителите, именно в този момент, когато са необходими огромни инвестиции в развитието на електромобилите. Към това ги принуждават все по-ожесточаващите се екологични норми. По оценка на специалистите, глобалните инвестиции в нови технологии за близките пет години се оценяват на 240 милиарда евро, от които 80% се падат на „електрификацията” на автотранспорта. До 2021 година се очаква да се появят повече от 30 нови модела електромобили, но няма никаква гаранция, че те ще се продават успешно.
Намаляването на продажбите на класическите автомобили води до реструктуризация на отрасъла. Съкращава се както производството на автомобили, така и на резервни части. Само за последните три години в света са затворени 16 завода и работата са си загубили повече от 120 000 човека. Този процес в момента набира обороти. Например, американският производител „Форд” обяви за затварянето през 2020 година на шест завода в Европа и съкращаване на 12 000 места. „Форд” планира да икономиса 11 милиарда долара, за да може да се противопостави на конкуренцията и да извърши техническо преоборудване на производството.
Особен проблем за Европа представлява отказването от дизеловите двигатели, които за разлика от САЩ бяха изключително популярни на Стария континент. Вече има предложения в ЕС, дизеловите атомобили да бъдат забранени до 2030 година. Това ще удари силно по джоба на всеки потребител. Да си припомним от къде започна движението на „жълтите жилетки”и защо. Във Франция през 2012 година седем от десет коли са били дизелови, докато понастоящем техния дял е паднал до 34%. Ликвидирането на дизела заплашва със загуба на десетки хиляди работни места и затварянето на много заводи и сервизни центрове. Всичките разходи по преоборудването, а това са милиарди евро, автомобилните концерни трябва да поемат сами. Тези мерки ще засегнат милиони дизелови автомобили в Германия, и около половината от тях са на „Фолксваген”. Изискванията към автомобилите постоянно се ожесточават. В много немски градове вече са забранени дизелови двигатели от стандарт „Евро- 4”, а в някои даже и тези със стандарт „Евро- 5”. Немската автомобилна промишленост още не може да излезе от поредицата „дизелови скандали”, които и струваха милиарди евро.
Ръководителите на основните немски автомобилни концерни констатират, че дизеловата технология, с която така се гордееше Германия, се намира под заплахата за пълно изчезване, тъй като продажбите рязко падат. Продължава глобалния спад на продажбите на водещите немски марки, преди всичко заради намаляването на продажбите в Китай. Със сериозни проблеми се сблъсква и френско-японския „Рено-Нисан”. След ареста на изпълнителния директор Карлос Гон очаква се спад на печалбата с 64% и се планира уволнение на 10 000 служителя. Преоборудването и модернизацията на автомобилния отрасъл в Германия означава жестока икономия и мобилизация на всички средства, а освен това съкращаване на хиляди работни места. Например BMW планира да икономиса в близките четири години 12 милиарда евро.
Маркус Берет, шеф на глобалната консултантска компания „Роланд Бергер” е уверен, че пред автомобилната промишленост стои решаваш избор: трансформация или гибел. Необходимо е да се инвестират десетки милиарди в нови технологии, преди всичко в производството на електромобили, като тези инвестиции няма да се възвърнат бързо. Особена заплаха представлява кризата в най-важния пазар – Китай.
Но в бъдеще автомобилната промишленост ще се сблъска с още по –сериозни предизвикателства. Очаква се да се засилват тенденциите за отказ не само от двигателите с вътрешно горене, но и от индивидуалното притежаване на автомобил в сегашния му вид.
Като път за оцеляване на отрасъла, все повече се ускоряват процесите на сливания и поглъщания, а също затварянето на нерентабилните заводи. Вече тече поетапното сливане на немския концерн BMW и британския „Ягуар –Ленд ровър”. Те със съвместни усилия разработват нови електродвигатели, а също двигатели с вътрешно горене. Това сътрудничество, по мнението на „Шпигел” , показва новия тренд. Бившите конкуренти заедно инвестират в ноу-хау и технологични линии, тъй като самостоятелното преоборудване не е по силите на отделните играчи.
По аналогичен начин действат „Фолксваген” и „Форд”. Те са обединили усилията си в разработването на електромобили и безпилотни автомобили. Инвестицията в съвместния проект достига няколко милиарда долара. Положителен резултат даде закупуването на „Опел” от „Пежо” през 2017 година. Ръстът на печалбата беше около 40%.
Въпреки че дизелът е дискредитиран от съвместните усилия на пресата, еколозите и лобистите, преходът към електромобили върви бавно. Те струват скъпо и все още са зле приспособени за всекидневните нужди. Масовото внедряване на електромобили ще означава и сериозен удар по пазара на труда. Сглобяването на електромобилите е много по-просто, изисква по –малко комплектуващи части, отколкото при традиционния автомобил, и съответно 30% по-малко работници. По изчисления на мюнхенския Институт по икономика IFO, забраната на дизеловите двигатели до 2030 година ще унищожи в Германия 620 000 работни места.
Това е световна тенденция. Вероятно с времето постепенно ще наблюдаваме отказ от индивидуалния транспорт. В обозримо бъдеще ще имаме възможност да викаме безпилотен автомобил за да ни закара до желаното място. Все повече навлиза и ще се разширява каршеринга и други форми на колективно ползване на автомобили. По прогнози на Техническия университет в Мюнхен, числото на автомобилите в света може да се съкрати с 90%. Така че пред световната автомобилна промишленост явно предстоят съдбоносни години на оцеляване и реструктуризация.