Глобалното “социално” село: какво е бъдещето на социалните мрежи
Едва ли през 1962 година философът Маршал Маклуън, използвайки в заглавието на своята книга метафората „Глобалното село” и разглеждайки еволюцията на тогавашните масмедии – телевизия, радио и телефон, е можел да си представи сегашния Интернет и социалните мрежи, изградени на неговата база. Интернет действително се превърна в „глобално село“, а социалните мрежи – в глобални социални общности. Но сякаш пикът им във вида, в който в момента съществуват вече преминава и въпросът какви ще бъдат тенденциите в бъдещето развитие на социалните мрежи става все по-резонен. Ето и някои от тях.
Търсене в социалните мрежи вместо в търсачките
Според проучване на глобалните тенденции в социалните медии, потребителите все повече се обръщат към социалните мрежи за търсене на продукти и препоръки, вместо към търсачките. Според доклад на Hubspot 24% от потребителите на възраст от 18 до 54 години търсят вече брандове в социалните медии, а за поколението Z този показател достига 36%.
Тази тенденция се потвърждава и от висшето ръководство на Google: вече 40% от младите потребители, когато търсят място за обяд, не се обръщат към Google Maps или не осъществят търсене с помощта на търсачка. Вместо това те влизат в TikTok или Instagram, търсейки нужната им дестинация.
TikTok първи тестираха функция, която свързва ключови думи от коментарите към видеата с резултатите от търсенето. Ако потребител коментира видеоклип с въпрос „къде мога да си купя маратонки“, системата може да свърже неговия коментар с резултатите от търсенето на магазин.
Много бизнес сектори, включително мода, козметика, здраве и фитнес, туризъм, вече усещат нарастващото значително влияние на социалните мрежи и блогърите. От там все по-често идва информация за последните тенденции в тези области.
Разбира се, търсачките могат да се използват за намиране на информация на различни езици, както и за извършване на сложни заявки, но дори и тук такива приложения като ChatGPT и другите големи езикови модели започват да заемат значителна част от тази пазарна ниша.
Нови социални мрежи за полезни форми на комуникация.
Днес сме свидетели на появата на ново поколение социални мрежи, които се стремят да заменят комуникацията с непознати хора чрез създаване на онлайн общности с общи интереси и убеждения.
Примери за такива платформи вече съществуват: приложението Pineapple е създадено за професионален нетуоркинг. Основната идея на проекта е да даде възможност на млади професионалисти да общуват чрез визуален профил, който служи като дигитално портфолио. В платформата можете да създавате и да се присъединявате към групи по интереси – дизайн, маркетинг, инвестиции. Предложената концепция е да се преосмисли концепцията на LinkedIn, който има доста по-официален стил на интерфейс.
Социалната мрежа Melon се стреми да стане незаменим помощник при създаването на силни връзки в образователната сфера, като помага на потребителите да намерят партньори за съвместно изучаване на нов материал: подкасти, лекции и др. Интерфейсът на приложението включва и виртуален асистент, помагащ за усвояването на новата информация.
И двете платформи предлагат сходна механика на взаимодействие, насочена към намиране на съмишленици и създаване на атмосфера на „съгласие“ с минимални дискусии и агресия.
Навлизат ли масово VR и AR в социалните мрежи?
Корпорациите проявяват засилен интерес към развитието на VR (виртуална реалност) и AR (допълнена реалност) технологиите, намирайки ги като многообещаващи за социалните мрежи. Вече съществуват социални мрежи с вградени невронни инструменти. Реалността обаче засега не е много оптимистична. Според Statista понастоящем само 1,3% от глобалните потребители притежават VR гарнитури. Основната пречка пред по-широкото използване е все още високата цена на оборудването и изискванията към производителността на компютрите и смартфоните, които често са несъвместими с повечето устройства.
Например стартирайки играта Roblox в метавселената, тя за около час почти изтощава пълна батерия на iPhone 14 Pro. Може да има няколко причини за това: от загубата на първоначалния капацитет на устройството до потреблението на голямо количество ресурси на процесора и батерията по време на тази 3D игра.
Тъй като интернет все повече се фокусира върху мобилния трафик, все още е проблематично да се говори за социални мрежи с пълна VR или AR функционалност. Разбира се, с тях е възможно да се изпълняват приложни задачи, но разработчиците може би ще продължат да избягват широкото използване на VR & AR, тъй като такова съдържание е трудно за прехвърляне в друга социална мрежа. Този преход е трудоемък процес, който изисква интегриране на различни технологии и стандарти, както и отчитане на характеристиките на всяка една платформа. Пример за това са ARKit от Apple или ARCore от Google като технологии за създаване на AR съдържание.
По всяка вероятност без способността за широко мащабиране на иновациите тяхното масово внедряване в близко бъдеще няма да бъде бизнес приоритет.
Вградени магазини и чат ботове с изкуствен интелект
С развитието на технологиите все повече компании избират да създават магазини в социалните мрежи. Това позволява на потребителите да купуват стоки и услуги директно чрез чатботове. Консултанската компания Gartner прогнозира, че до 2027 г. една четвърт от компаниите ще използват чатботове като основен канал за обслужване на клиенти. Разпространението на чатботовете ще стане възможно благодарение на развитието на изкуствения интелект. Прогнозите показват, че ще бъде създаден напълно нов формат на посланици на различните брандове. Например, компанията на Марк Зукърбърг Meta планира да интегрира персонажа на Снуп Дог като асистент за геймъри, а аватара на бившият баскетболист Дуейн Уейд ще помага на потребителите в тренировките.
Ако се разглежда създаването на онлайн магазини в социални медии от прагматична гледна точка, такъв подход предоставя възможност на компаниите да пестят разходи за разработване и поддържане на уебсайт или специално приложение. Например в момента в социалната мрежа Telegram, която е особено популярна в Русия, вече има чатботове, които позволяват например плащане на покупки от китайското приложението POIZON. В рамките на няколко секунди рускоезичен чатбот намира желания артикул от конкретна марка на уебсайта и предлага той да се плати в рубли. Тези технологии могат значително да трансформират пазара на електронната търговия и компаниите ще имат сериозна алтернатива на маркетплейсите с високи комисионни и ограничения за популяризиране на техните продукти.
Можем и да пофантазираме как ще изглеждат чат ботовете в бъдеще. За тази цел ИИ потенциално би могъл да съживи популярни исторически фигури. Например аватарът на Фройд може да ви предоставя онлайн консултации в акаунт на услуга за психологическа помощ, а лорд Байрон да е вашият личен асистент по поезия в онлайн книжарница.
Изследване State of Mobile 2022 показва, че средно хората вече прекарват една трета от деня си в мобилните приложения – 4,8 часа. Така че социалните мрежи имат малко останали конкуренти в борбата за потребителското внимание – сънят и работата.
Новите форми на комуникация в социалните медии ще продължат да спомагат за създаването на нови работни места, ще се превърнат в инструмент за саморазвитие и ще продължат да запознават хора със сходно мислене.