fbpx
Наука и технологииТехнологии

Роботи-“психолози” и изкуствен интелект: как технологиите помагат на децата с аутизъм

По данни на Американския център за контрол и превенция на заболяванията, разстройства от аутистичния спектър (РАС) се диагностицират средно при едно дете от всеки 54, независимо от расова и етническа принадлежност, социално икономическа група, като при момчетата РАС са 4 пъти по-често срещани. Според учените броят на диагностицираните случаи на нарушения в спектъра на аутизма нараства активно и според някои от тях увеличаването на пациентите с РАС е свързано с фактори, свързани с околната среда, а според други броят им не расте, а те просто по-често биват откривани. Съвременните технологии, а именно на роботехниката и изкуствения интелект, навлизат все повече в диагностицирането и лечението на хора с РАС, осигурявайки им по-добро социализиране и водене на пълноценен живот.

Лекарите от дълго време вече използват достиженията на цифровите технологии за лечение на най-различни заболявания. Специално за пациенти с разстройства от аутистичния спектър (РАС) вече са създадени програми, които да ги подкрепят в социалната им комуникация, двигателните умения и сензорните проблеми. Отскоро започна въвеждането на роботизирани технологии, много от тях базирани на изкуствен интелект, които да обучават, утешават и като цяло подкрепят хората с РАС. По този начин, децата, а и възрастните с аутизъм, благодарение на роботизираните решения придобиват нови жизнени умения.

Роботи, подкрепящи деца с аутизъм

За много деца по целия свят животът с аутизъм е голямо предизвикателство. Те често се нуждаят от допълнителна подкрепа, за да развият социални, речеви, комуникационни, когнитивни и двигателни умения. Тук роботите могат да помогнат. Дигиталните технологии могат да играят огромна роля в обучението на пациентите с РАС, като същевременно им осигуряват среда, която не ги осъжда и подтиска.

Социалните роботи образуват мост между реалния и виртуалния свят. Те взаимодействат физически с децата и могат да проявяват сложно поведение. Роботите правят всичко това, без да изглеждат заплашително и по този начин създават по-спокойна среда, отколкото при взаимодействие с друг човек (хората с аутизъм по друг начин възприемат контакта с очите и социалното взаимодействие).

Хуманоидни устройства за деца с аутизъм

QTrobot е очарователно изглеждащ робот , разработка на LuxAI. Той има две подвижни ръце и голяма глава с голям LCD екран, който играе ролята на лицето на робота. QTrobot може да вижда, чува и говори благодарение на 3D камерата RealSense, на чувствителен микрофон и на мощни високоговорители. Той може да предаде голямо разнообразие от емоции с ясни визуални сигнали, което улеснява разпознаването им от страна на хората с аутизъм. Височината му е около 60 см, а теглото е около 5 кг. Роботизираният асистент е лесен за програмиране и персонализиране.

Nao е двуметров робот от SoftBankRobotics. Той може да ходи, да говори, да танцува и да ангажира децата за съвместни дейности. Nao може да чете изражения на лицето, да поддържа подходящ зрителен контакт и дори „да дава пет“, като поздрав за младия си собственик при успешно изпълнена задача. Разпознаването на реч и съответен диалог са достъпни на 20 езика. Устройството има камери, микрофони, високоговорители, сензори за докосване и светодиоди.

Milo е напреднал социален робот. Използва детски гласове, за да подобри комуникативните си умения. Milo е хуманоид с височина 60 см, който може да общува с хората, използвайки глас и изражение на лицето. Преподава уроци на учащите се с РАС по такъв начин, че те да реагират адекватно. Когато Milo говори, съответните символи от урока се показват на екрана, намиращ се на гърдите му. По време на уроците си роботът показва на ученика 4-5 секунди видеоклипове на таблет.

Kaspar е интерактивен хуманоид с ръст на дете. Действа като социален медиатор, помагайки на децата да изследват основните емоции. Роботът използва серия от опростени изражения на лицето и тялото, жестове и реч, за да взаимодейства с децата и да помогне за преодоляване на социалната изолация. Kaspar може автономно да реагира на докосване чрез сензори по бузите, тялото, ръцете и краката и да участва в множество интерактивни сценарии за игра. Той помага на децата да усвоят основни социални умения като имитация и последователност. Роботът осигурява познавателно обучение, като предлага на своите собственици игри, свързани с личната хигиена и храненето. Той може да държи гребен, четка за зъби или лъжица, а даже и да пее заедно с детето.

Moxie е малък робот с широкo отворени очи. Може да чете изражения на лицето и да говори с деца. Помага им да изследват различни човешки преживявания, идеи и житейски умения, включително доброта, приятелство, съпричастност или уважение. Роботът може да рисува, чете или медитира заедно с детето. Но основната функция на Moxie е да научи децата с РАС на основни житейски умения като редуване на действия, активно слушане, регулиране на емоциите, съчувствие и решаване на проблеми.

Jibo е необичаен робот с трицилиндров корпус, правещ движенията на тялото по-плавни и изразителни. Той може да води забавни разговори с деца: неговият речеви запас се основава на приблизително 14 000 предварително записани фрази. Jibo разполага с камери с висока разделителна способност, вградени високоговорители, Bluetooth и Wi-Fi модули, LCD сензорен екран, сензорни датчици, микрофон и процесор.

Leka е симпатично, заоблено устройство, създадено по такъв начин, че да се улесни връзката му с децата. Роботът свети с многоцветни светодиоди и пуска музика. Той има екран, на който се показват различни лицеви изражения. Той може да показва снимки и видеоклипове, да издава различни звуци, предназначени за привличане вниманието на децата, да ги кани да играят, като ги моли да посочат цветове или предмети.

Paro е терапевтичен робот, който имитира гласа на истинско бебе на гренландски тюлени. Той има пет сензора: тактилен, слухов, сензор за светлина, за температура и положение на тялото, което му позволява да възприема хората и обкръжаващата го среда. Със сензора за светлина той може да усеща светлина и в тъмнина. Със сензора за допир и сензора за поза той може да почувства, че го галят, удрят или държат. Paro също така може да разпознава глас и думи, например имена и поздрави. Той може да се научи да се държи по начина, по който потребителят предпочита, и да реагира на новото си име.

Как роботите влияят на децата с аутизъм

Изследване на учени от университета в Йейл е показало значително подобрение в социалните умения при деца с разстройство от аутистичния спектър (РАС) след месец работа с роботи. Симулирайки зрителен контакт и друго социално поведение, роботите обучавали децата от 12 участващи семейства чрез разказване на истории и интерактивни игри, разработени за развиване на социални умения, като емоционално разбиране, подреждане и виждане на нещата от гледната точка на другите.

Това изследване, проведено под ръководството на професора по компютърни науки Брайън Скаселати, е започнало с базова оценка на уменията и емоционалното развитие на децата. Месец по-късно във всяка от къщите бил поставен робот и децата работели с него по 30 минути всеки ден в продължение на 30 дни. В края на изследването учените отново са оценили напредъка на децата.

По думите на изследователите, в събраните клинични данни са констатирани подобрения в социалното поведение на децата, включително и в резултатите от шест интерактивни игри. Възпитателите на децата (в това проучване родител, баба или дядо) също са съобщили, че в края на изследването децата забележимо по-добре са осъществявали зрителен контакт и са инициирали общуване.

Перспективите на съвременните технологии в подпомагането на социализирането на деца с аутизъм

В проучване на Verified Market Research се казва, че пазарът за решения и услуги за лечение и грижи на пациенти с РАС се очаква да достигне 4,53 милиарда долара до 2027 г. и ще нараства средногодишно с 4,27%. Освен това, нарастващото разбиране за естеството на разстройствата от аутистичния спектър спомага за ранното откриване и по този начин за навременна диагностика, което позволява на повече деца да получат достъп до подходящи грижи много по-рано.

Нарастващият брой информационни кампании чрез различни правителствени и международни инициативи осигури на децата с РАС ранен достъп до лечение, основано на фактически данни. Многобройните инициативи, нарастващото държавно финансиране и спонсорирани програми за повишаване на осведомеността, медицински интервенции и последващи иновации дават на децата с РАС шанс да се социализират много по-лесно и да водят пълноценен начин на живот. Да се надяваме, че и България някога ще влезе в 21-век и ще бъдат разработени устройства, специално за нашия пазар, за да може да се осигури на тези деца много по-добро лечение, по-пълно социализиране и шанс за пълноценен живот.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x