„Слънчева боя“ на Mercedes значително ще намали необходимостта от често зареждане при електромобилите
Mercedes-Benz представи амбициозен проект за разработване на „слънчева боя“, която може значително да подобри автономността на електрическите превозни средства. Тази иновативна технология ще позволи на автомобила да генерира собствена енергия от слънчевата светлина, намалявайки зависимостта от външни източници на зареждане. Според компанията такава боя при идеални условия може да осигури достатъчно енергия за пробег до 20 000 км годишно.
Идеята за използване на слънчеви панели върху каросерията на електрически превозни средства вече се използва в проекти като Lightyear Two и Aptera Solar EV. От Mercedes-Benz обаче отиват още по-далеч, като предлагат да се превърне цялата боядисана повърхност на автомобила в източник на енергия.
Слънчевата боя се отличава с това, че се нанася на тънък слой и и е лека. Тя добавя само 5 микрометра към дебелината на слоя и добавя 50 грама тегло на квадратен метър. Ефективността на покритието достига 20%, което е сравнимо с традиционните соларни модули.
Кросоувър от среден клас с боядисана площ от около 11 m² ще може да генерира достатъчно енергия, за да се измине 12 000 км годишно в облачен Щутгарт, 14 000 км в Пекин и до 20 000 км в слънчевия Лос Анджелис.
Новата енергогенерираща боя е с висока степен на екологичност. Тя не съдържа редкоземни материали, силиций или токсични вещества, като същевременно подлежи на пълно рециклиране и е по-евтина за производство от стандартните слънчеви панели.
От Mercedes-Benz твърдят, че в градове с високи нива на слънчева активност, като Лос Анджелис, боята може напълно да премахне необходимостта от включване на електрическо превозно средство към зарядно устройство при ежедневните пътувания.
Компанията не разкрива състава на боята, но експерти предполагат, че ключовият компонент е прахообразен перовскит, материал, отличаващ се с висока ефективност на преобразуване на слънчевата енергия. Въпреки това, неговата уязвимост към вода и ултравиолетова светлина остава сериозен проблем, изискващ решения. Вече има пробиви в тази посока: защитни покрития, разработени в Канада и Принстънския университет, обещават да удължат живота на перовскита до 30 години.
Боята се нанася директно върху корпуса на електрическото превозно средство, а отгоре тя се покрива със защитен цветен слой, който пропуска до 94% от слънчевата енергия. Тази технология е подходяща не само за автомобили, но също така открива възможността за превръщането на покриви и стени на сгради в слънчеви панели.
Засега от Mercedes-Benz все още не са обявили кога ще започне промишленото производство на слънчевата боя, но иновацията има огромен потенциал в областта на чистата енергия и устойчивия транспорт. Разработчиците очакват, че тази технология значително ще увеличи обхвата на електрическите превозни средства, ще намали честотата на зареждане и ще улесни интегрирането им в домашните енергийни системи.