Ароматен „допинг“ повишава с една трета способностите ни за обучение
Немски учени са провели изследване как ни влияят миризмите върху ефективността на обучение и запомняне. В него те установили, че използването на ароматни пръчици по време на процеса на учене повишава резултатите, но най-голяма ефективност се постига, когато те присъстват и по време на сън, като резултатите се повишават с 30%. Резултатите от изследването са публикувани в списание Scientific Reports.
Изследователите отдавна изучават влиянието на миризмите върху ефективността на обучение и запомняне при хората. Още през 2007 година в изследване, проведено от учени в Университета в Любек , се установило, че ако човек вдишва определена миризма в процеса на получаване на нова информация, а след това почувства същата миризма по време на дълбокия си сън, това подобрява „консолидацията на паметта“, тоест процеса на пренасяне на нови данни от „краткосрочното“ хранилище в мозъка в „дългосрочното“. Експериментите са се провеждали основно в лабораторни условия, като учените проследявали мозъчната активност на участниците чрез електроенцифалография (ЕЕГ), за да могат да включат миризмата в правилния момент.
В ново изследване на учени от Университетската болница Фрайбург, Фрайбургския институт за пограничните области на психологията и психохигиената (IGPP) и Биологическия факултет в университета на Albert-Ludwigs-Freiburg се установило, че такъв метод може да подобри качеството на обучение и в обичайни условия.
Те са провели няколко експеримента, в които взели участие 54 немски ученика от шести клас на възраст 11-12 години. Те трябвало да учат английски думи от речник, използвайки ароматни пръчки с миризма на роза.
В единия случай учениците слагали ароматните пръчки на бюрата си по време на заниманията си вкъщи и по време на теста за проверка в училище, който се провеждал след седмица.
В другия случай участниците вдишвали аромата на роза по време на заниманията си вкъщи, а също така всяка нощ през цялата седмица на нощните им шкафчета присъствали ароматни пръчици.
И в третия случай, децата използвали ароматните пръчки вкъщи, по време на сън и на теста в училище.
Резултати от тези експерименти били сравнявани с резултатите, постигани без използването на ароматни пръчици.
Оказало се, че използването на ароматите по време на заниманията вкъщи и по време на сън увеличава продуктивността с около 30%. Освен това използването на ароматните пръчици по време на теста допълнително е стимулирало работата на паметта. Съдейки по всичко, ефектът на „ароматния допинг“ се обяснява с това, че мозъкът, получавайки и обработвайки нови данни, ги свързва с определен аромат. След това тази миризма се включва като „сигнал за търсене“ и помага за извличането на запазената в мозъка информация.
„Нашето изследване показва, че ние можем да подобрим обучението по време на сън. И кой можеше да си помисли, че за това ще ни помогне носа ни – казва ръководителя на изследването Юрген Корнмайер. – Ние показахме, че същият ефект работи много надеждно във всекидневието и може да се използва целенасочено“.
Трябва да се отбележи, че е много вероятно за подобряване на обучението да помогат и всякакви други аромати, а не само миризмата на роза. Например при предното изследване от 2007 година се оказало, че ефектът не е свързан с конкретна миризма . Тогава „проработили“ даже и неприятни миризми.