fbpx
Изкуствен интелектЛюбопитноНаука и технологииОбществото

Не изравнител, а разделител: Как изкуственият интелект ще отдели най-добрите от останалите

Оптимистите се надяват, че изкуственият интелект ще се превърне в страхотен изравнител. Но истината може би ще бъде по-друга. Вероятно тази технология ще изостри още повече социалните разделения и от нея много по-ефективно ще могат да се възползват знаещите и можещите.

На глобалната среща на високо равнище в Париж, състояла се в средата на миналия месец и посветена на ИИ, технологичните лидери се състезаваха кой ще направи най-амбициозното съобщение за изкуствения интелект.

„ИИ ще бъде най-дълбоката промяна в нашия живот“, каза Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на Alphabet.

Дарио Амодей, главен изпълнителен директор на компанията Anthropic, разработила Claude, заяви: „ИИ ще доведе до най-голямата промяна на глобалния пазар на труда в човешката история.“

Сам Алтман от OpenAI написа в публикация в блога си: „В рамките на едно десетилетие може би всеки човек на Земята ще може да постигне повече от най-могъщия човек днес.“

Прогнозата на Алтман се вписва в установената досега система от възгледи. Когато големите езикови модели за първи път придобиха популярност в началото на 20-те години, икономистите и политиците се надяваха, че ИИ инструментите ще изравнят условията, като нискоквалифицираните работници ще се възползват най-много от тях. Софтуер, който може да решава проблеми като протеинов синтез и писане на поезия, със сигурност ще демократизира възможностите. Дженсън Хуанг, ръководителят на производителя на чипове Nvidia, предвиди бъдеще, в което работниците „стават изпълнителни директори на агенти с изкуствен интелект“.

Но съвсем скорошни резултати от изследвания поставят под съмнение подобни прогнози. Вместо това започна да се говори за бъдеще, в което първокласните професионалисти ще се издигат до още по-високи позиции и заплащания, а останалите ще изостават. Нови доказателства свидетелстват, че при сложни задачи като изследвания и управленчески задачи, високоефективните специалисти са най-подходящи за работа с ИИ. Оценяването на ефективността на моделите изисква опит и здрав разум. Вместо да намалява неравенството, изкуственият интелект вероятно ще разшири пропастта между участниците на трудовия пазар, както се случвало по време на миналите технологични революции.

В подкрепа на идеята, че изкуственият интелект може да бъде изравнител, е изследване, което показва, че тази технология подобрява производителността най-много сред по-малко опитните работници. Миналата година Ерик Бриньолфсон от Станфордския университет, Даниел Лий и Линдзи Реймънд от Масачузетския технологичен институт са провели съвместно изследване, в което резултатите показват, че генеративните ИИ инструменти повишават производителността с 34% при започващите служители, свързани с обслужване на клиенти, като им помагат да решават проблемите по-бързо и по-ефективно. От друга страна при опитните работници не се забелязали съществени ползи, тъй като ИИ единствено подсилвал съществуващите подходи. Това е позволило да се предположи, че технологията може да се намали дистанцията между служителите чрез прехвърляне на най-добрите практики от талантливите служители към по-малко талантливите.

Подобна тенденция се наблюдава и при други задачи. Изследване на Шакед Ноя и Уитни Чжан от Масачузетския технологичен институт установило, че неопитните работници са имали най-голяма полза, когато са използвали ChatGPT на OpenAI за писане на материали като съобщения за пресата и доклади. Мнозина са забелязали по-високо качество просто чрез използване на нередактиран резултат от работата на ИИ, подчертавайки способността му да подобрява базовата производителност. Джонатан Чой от Университета на Южна Калифорния и неговите съавтори също са установили, че инструментите с изкуствен интелект подобряват качеството на юридическата дейност, например при изготвяне на договори, което било особено забележимо при по-малко талантливите студенти по право.

Но основният проблем се състои в това, че този ефект отстъпва място на друг и то по-сериозен. Работата може да се разглежда като набор от задачи, които технологията може или да превърне в стока, или да помогне за изпълнението им. За ръководителите на полети технологията е допълнение: тя обработва данни за полета, оставяйки вземането на решения на хората, което поддържа заплатите високи. От друга страна системите за самообслужване опростяват ролята на касиерите, автоматизирайки такива задачи като броенето на ресто. Това намалява изискванията за умения, което води до по-ниски заплати.

Така че, въпреки предишния оптимизъм, агентите по обслужване на клиенти и другите нискоквалифицирани работници може би са изправени пред мрачно бъдеще. Повтарящите се задачи са податливи на автоматизация. По оценки на Амит Завери от компания за бизнес софтуер ServiceNow повече от 85% от обслужването на клиенти в някои компании вече не изисква човешка намеса. С напредването на изкуствения интелект тази цифра вероятно ще расте, оставяйки хората да се справят само с най-сложните случаи. Въпреки че изкуственият интелект може да подобри производителността в ранните етапи, дългосрочното му въздействие ще се изразява в комерсиализирането на навиците и автоматизирането на задачите.

За разлика от по-ранните модернизации, които заменяха рутинната работа, например в производствата на поточна линия и воденето на счетоводство, изкуственият интелект може да разшири обхвата си до нерутинна и творческа работа. Той може мълчаливо да се обучава, да разпознава модели и да прави прогнози без изрични инструкции. Може би след време той ще може да пише забавни сценарии и да разработва полезни продукти. На този етап изглежда вероятно във високоплатените индустрии именно младшият персонал да е най-уязвим към автоматизацията. В адвокатската кантора A&O Shearman софтуерните инструменти с изкуствен интелект сега изпълняват голяма част от рутинната работа, която някога се е извършвала от помощник юристи или от младши сътрудници. Софтуерът на компанията може да анализира договори, да ги сравнява с минали сделки и да предлага промени, и то в рамките на по-малко от 30 секунди. По думите на Дейвид Уейклинг, ръководител на отдела за изкуствен интелект във фирмата, най-добрите специалисти използват технологиите, за да вземат най-сложните и стратегически решения.

Последните икономически изследвания потвърждават това наблюдение. Докато по-рано се предполагаше, че хората с ниска ефективност могат да се възползват от изкуствения интелект, копирайки резултатите от неговата дейност, то сега вече с негова помощ се обмислят доста по-сложни задачи като научни изследвания, управление на бизнес и инвестиране на пари. В тези области високопроизводителните работници получават значително по-големи ползи от колегите си с по-ниски показатели . В много случаи по-малко продуктивните работници не виждат никакви подобрения и дори губят позиции.

Интелигентен дизайн

Йън Тонер-Роджърс от Масачузетския технологичен институт например е установил, че използването на ИИ инструмент за подпомагане откриването на нови материали почти удвоява производителността на най-добрите изследователи, но няма забележимо въздействие върху долната трета от изпълнителите. Софтуерът позволява на изследователите да определят желаните свойства и след това да генерират проби от материали, за които се предполага, че имат тези свойства. Водещите учени с богат опит в дадената област са могли да идентифицират обещаващите предложения и да отхвърлят неудачните. По-малко ефективните изследователи, напротив, срещали трудности при отсяването на полезните резултати от маловажните.

Подобни резултати са получени и в други области. Никълъс Отис от Калифорнийския университет в Бъркли и съавтори са установили, че успешните кенийски предприемачи са увеличили печалбите си с повече от 15% с помощта на асистенти с изкуствен интелект, докато при тези, които изпитвали трудности, печалбите падали. Разликата била в начина, по който едните и другите прилагали препоръките на ИИ. По-малко успешните предприемачи следвали общите съвети, като например увеличаване на рекламата . Успешните лидери използвали ИИ, за да открият персонализирани решения, като например осигуряване на нови източници на енергия по време на прекъсванията на захранването.

Алекс Ким от Чикагския университет и съавтори са провели експеримент, свързан с вземането на финансови решения. Участниците са използвали изкуствен интелект, за да анализират стенограмите от обаждания за печалби, преди да разпределят 1000 долара в моделирано портфолио. Ефективните инвеститори постигнали почти 10% увеличение на възвръщаемостта с помощта на ИИ, докато по-малко добрите инвеститори постигнали 2% увеличение. Опитните инвеститори били по-добри в използването на информация от публикациите за печалбите, например при анализирането на разходите за научноизследователска и развойна дейност, обратното изкупуване на акции и оперативната печалба преди обезценките и амортизацията.

В процеса на трансформиране работата с помощта на изскуствен интелект, възникват нови предизвикателства. Раджив Раджан от компанията Atlassian, специализирана в офисно програмно осигуряване, казва, че ИИ инструментите освобождават няколко часа седмично на инженерите, което им позволява да се съсредоточат върху творческата страна на работата си. Младшите адвокати отделят по-малко време за рутинна работа и отделят повече време за общуване с клиенти.

„Хората, които ще се възползват най-много, са наистина умните хора, на които може да им е скучно анализирането на рутинните отчети за приходите“, казва ръководителят на голяма инвестиционна фирма. „В краткосрочен план способността да се намират креативни начини за използването на ИИ ще бъде най-ценна.“

Основната работа в тези отрасли се автоматизира, което ще позволява на младшите талантливи служители да поемат по-сложни задачи в началото на кариерата си.

Пазарът на труда винаги е бил обусловен от унищожаването на стари професии и създаването на нови. Дейвид Автор от Масачузетския технологичен институт е изчислил, че около 60% от работните места в Америка през 2018 г. не са съществували през 1940 г. Длъжността „конструктор на самолети“ е добавена към преброяването през 50-те години на миналия век, а „организатор на конференции“ се появява през 90-те години. Но кой ще запълни новите работни места, създадени от ИИ, когато те се появят? Историята показва, че технологичният напредък е в полза на квалифицираните работници. По време на индустриалната революция заплатите на инженерите, които са усвоявали успешно новото оборудване, се увеличавали драстично, докато обикновените работници се оказали от страната на губещите. Компютърната ера възнагради софтуерните инженери и остави машинописците без работа. Изглежда, че ИИ ще следва подобен път: победителите ще бъдат тези, които притежават разсъдителност и интелект, знания и и опит да се ориентират в сложната, наситена с информация информация среда.

Освен това днешните ИИ инструменти са само началото. С подобряването на технологиите полуавтономните агенти, способни да действат сами, биха могли да преобразят работното място. В резултат на това, както прогнозира главният изпълнителен директор на Nvidia . Дженсън Хуанг, всеки служител може да превърне в нещо като главен изпълнителен директор на своя екип от агенти с ИИ. Но „изравняване“няма да има: най-талантливите и знаещи както и преди ще бъдат най-добрите изпълнителни директори.

Източник

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x