Проточен акумулатор за електромобила на nanoFlowcell измина 350 хил. км. без деградация
Едно от главните препятствия за преминаване от автомобили с вътрешно горене на електрически е предубеждението на потребителите, че електромобилите трябва твърде дълго да се зареждат. Швейцарската компания nanoFlowcell предлага алтернативен подход към решаването на този проблем, а именно – да се откажем от традиционния начин за зареждане на акумулаторите и да го заменим със смяна на работната течност.
Повечето съвременни електромобили работят с херметични акумулатори. За разлика от остарелите оловно-киселинни акумулатори, в тях няма отвор за проверка нивото на електролита и добавяне на дестилирана вода при необходимост. Енергийната плътност на съвременните литиево-йонни акумулатори е значително по-висока, отколкото при оловно-киселинните, но и техният заряд не може да се попълни моментално.
Алтернатива ли са за електромобилите проточните акумулатори?
В качеството си на алтернативно решение в полезрението на инженерите винаги са били проточните акумулатори. В момента много компании се стремят да ги приспособят за използване в електромобилите. Тази технология е разработена още през 50-те години на миналия век и подобрена от НАСА през 70-те. Но истинският пробив се постигна през последните години с повишаване енергийната им плътност и намаляване на размерите.
В числото на положителните качества на проточните акумулатори трябва да се отбележи тяхната бавна деградация. Те могат да проработят десетки хиляди часове без необходимост за замяна на каквито и да е елементи.
NanoFlowcell стана първата компания, която съчетавайки пробег в състезателни условия и на нормални пътища, изпробва при реални условия продължителна експлоатация на проточен акумулатор в електромобил .
Проточните акумулатори , инсталирани на електромобила QUANTiNO
Специално конструираният за изпитанията на новите акумулатори автомобил QUANTiNO има два резервоара за електролитни течности, снабдени с помпени системи и разделени с йонна мембрана. Благодарение на помпите, двата електролита постоянно циркулират (оттук определението «проточен») и при контакта си генерират електричество, благодарение на химическа реакция, осъществяваща се на границата на мембраната. Но за разлика от досегашните електромобили, например Tesla или Nissan Leaf, при които напрежението варира в диапазона 350-425 волта, при проточният акумулатор на nanoFlowcell то е 48 волта.
Ниското напрежение облекчава работата на системата. Но главното се състои в това, че зареждането може да протича както при електромобил с литиево-йонни акумулатори чрез зареждане в мрежата , така и чрез заливане на предварително подготвени течности, след предварително изпомпване на отработилия електролит. Този начин на зареждане е почти аналогичен със зареждането с гориво на автомобилите с вътрешно горене.
Тестове за продължителен пробег с QUANTiNO
През тестовия период , автомобилът QUANTiNO е изминал с проточен акумулатор почти 350 хил.км. Не са констатирани никакви признаци за повреда на мембраните, повреда на помпените системи и други дефекти. Отработени са били 10 000 часа, но инженерите твърдят, че това не е границата и при излизане на пазара проточните акумулатори ще са с гаранцията за 50 000 часа експлоатация.
Ако това е така, както твърдят от компанията, това означава, че електомобилът ще може да измине милион и половина километра без влошаване на характеристиките на акумулатора.
Енергийната плътност в проточните акумулаторни батерии, преизчислена на литър гориво е 600 Wh/l и значително отстъпва на дизелово гориво, имащо 10 000 Wh/l. Но двигателите с вътрешно горене губят 80% от своята енергия във вид на топлина, докато системата на nanoFlowcell, по твърдения на компанията, има КПД около 95%.
С тези характеристики електромобилите , снабдени с проточни акумулаторни батерии, могат да станат реална конкурентна алтернатива, както на колите с двигатели с вътрешно горене, така и на електромобилите с литиево-йонни акумулаторни батерии.