Шведски инженери разработват проект за трансатлантически ветроходен кораб, превозващ автомобили
Шведски клъстер от специалисти от публичния, частния и научен сектор, представиха съвместно разработения проект за уникален ветроходен кораб от типа wPCC (wind Powered Car Carrier), който ще носи името Oceanbird. Този кораб ще може да превозва седем хиляди автомобили през Атлантическия океан за един рейс, като това ще се осъществява с 90% по-малко вредни емисии. Очаква се окончателния дизайн на кораба да е готов за поръчки през 2021 година, а ветроходът да бъде спуснат на вода през 2024 година.
Векове наред хората са плавали по морета и океани, използвайки единствено енергията на вятъра. С въвеждането на дизеловите двигатели водният транспорт стана значително по-бърз, но за сметка на околната среда. В момента се разработват различни алтернативи, като кораби на водородно гориво или такива с електрически двигатели, за да може да се изпълни целта поставена от Международната морска организация за намаляване на емисиите с 50% до 2050 година.
Ефективен шведски клъстер
Шведските специалисти са тръгнали по друг път, а именно проектиране на морски съд, използващ вятърната енергия. Ветроходният кораб ще носи името Oceanbird. Основните партньори в проекта са Кралския технологичен институт в Стокхолм (KTH Royal Institute of Technology), и компаниите Wallenius Marine и SSPA.
Wallenius Marine е координатор на проекта, като тя притежава концепцията за кораба, а също така участва в дизайна и логистика на проекта. Специалистите от KTH Royal Institute of Technology се занимават с решаване на предизвикателствата в областта на аеродинамиката, ветроходната механика и анализа на ефективността. SSPA внася своя опит в разработването и валидирането на нови методи за изпитване, аеродинамични и хидродинамични методи за симулация и симулация на риска.
Представяме ви Oceanbird
Както следва от наименованието на проекта, корабът от тип wPCC ще използва за предвижване енергията на вятъра. За тази цел морският съд ще бъде оборудван с 5 огромни платна с височина 80 метра всяко. Тези платна ще бъдат двойно по-високи от тези на конвенционалните ветроходни кораби в момента. Така сумарната височина на кораба ще бъде 105 метра и това ще бъде най-високия кораб в света. Обичайните корабни двигатели ще се използват само при влизане, излизане и маневриране в акваторията на пристанищата. По този начин емисиите на кораби от типа wPCC в атмосферата ще бъдат с 90% по-малко, отколкото на другите кораби от същия клас.
Разработването на проекта се финансира с три милиона евро от Шведското транспортно управление. Съгласно приетия работен график, работното проектиране трябва да приключи през 2021 година, а ветроходният кораб да бъде спуснат на вода през 2024 година. По своята вместимост той с малко ще отстъпва на най-големия кораб за превозване на автомобили в момента, а именно норвежкия Hoegh Target, който е способен да транспортира 8500 автомобила за един рейс.
Разбира се, втроходният кораб ще превозва товара си по-бавно, отколкото съвременните „класически“ кораби, предназначени за тази цел. Но разликата във времето няма да е толкова съществена. Очаква се Oceanbird да пресича Атлантическия океан за 12 дена, а средното време за такъв рейс на кораби с обичайни двигатели е 7 дена.
Реализацията на проекта wind Powered Car Carrier има за цел да покаже, че е възможно корабоплаване с почти нулеви емисии на вредни вещества с използването на вятърната енергия.
„Ние няма да чакаме до 2050 година, за да достигнем целите на Международната морска организация за съкращаване на емисиите на парникови газове с 50%“ – казват специалистите от компанията SSPA, които участват в проекта.