Как успешните хора вземат решения – правилата на Джеф Безос
Оценявайте рисковете и се гответе към неочакваното, поемайте обмислени рискове, но имайте план за провал. Това са някои от основните принципи на основателя на Amazon, към които той се придържа и благодарение, на които компанията му се слави като една от най-ефективните.
Джеф Безос в момента е най-богатия човек на планетата, който в периода на сегашната финасовата криза постави рекорд по богатство. В началото на този месец неговото богатство достигна до рекордните $172 милиарда, като само от началото на годината той е забогатял с $57 милиарда. Това едва ли може да бъде интерпретирано само в положителна светлина, защото подчертава постоянно нарастващата разлика между състоянието на богатите и бедните в съвременното общество. Освен това Amazon има доста противоречива репутация, например що се касае работния график и заплащането на работниците им в логистичните центрове или последните излезли обвинения от няколко стартапа, които твърдят, че Amazon, придобивайки дялове в тях и съответната информация, след това буквално копира и внедрява техните идеи.
Но от друга страна не може да се отрече факта, че Безос се слави като един от най-ефективните мениджъри, който умее да взима бързи и ефективни решения. През 2015 година в свое обръщение към акционерите на Amazon, той описва два типа решения, с които обикновено се сблъскват предприемачите и топ-мениджърите.
Първият вид решения той ги описва като врата, в която вие влизате и не можете да се върнете назад. Например, когато вие захвърляте успешната си кариера в офиса, за да започнете свой бизнес. Безос отбелязва, че такива решения трябва да се предприемат „методично, внимателно, бавно, със сериозно обмисляне и след консултации“.
Вторият вид решения той ги описва като „обратими“. Ако вие поискате, винаги може да се върнете отначало. Например, при изпробването на нов продукт или услуга с ограничен брой потребители вие знаете, че ако на тях не им хареса предложената услуга или продукт, вие винаги можете да оставите стария вариант.
Как да вземаме оптимални решения?
В идеалния вариант Безос препоръчва да се използва 10% от работното време за обмисляне и вземане на решения от първия тип. Обикновено това отнема седмици или месеци и заради това ние винаги ги отлагаме за след това. Но те изискват постоянно внимание и не трябва да се пренебрегват, а накрая може да се предприемат бързо, импулсивно и не съвсем обмислено.
Важно условие е, че когато вие се занимавате с обсъждането и обмислянето на този вид въпроси, да не сте в следните състояния:
– Вие сте гладен и ядосан;
– Вие се чувствате безсилен и самотен;
Вие чувствате умора от работния процес;
Най-очевидният пример е, че не си струва да вземете решение за напускане на работа, ако вие сте спали лошо от неделя за понеделник. При големи промени е добре да помолите за обратна връзка различни хора, като желателно е те да бъдат с полярни възгледи и позиции.
Вторият вид решения могат да вземат достатъчно бързо, но осъзнато. Тях може да ги делегирате на някой друг или да се опитате да намерите специалист, който ще може да направи всичко вместо вас срещу заплащане.
Гответе се към неочаквани последствия
Ние не винаги можем да предположим, до какво ще ни доведат различни решения.
Например, ако вие сте създал продукт, който силно се е харесал на купувачите, но в рамките на производството не сте предвидили, доколко ще се промени стандартната логистика. Такива неочаквани проблеми възникват особено често при втория тип решения. Но това не е толкова страшно. Вие можете всичко да върнете назад и оперативно да внесете нужните промени.
В случая с първия вид решения е много важно да се оценят всички възможни рискове, защото неочакваните последствия при тях могат да бъдат разрушителни.
Поемайте отговорни рискове при своя избор
В определени случаи най-голяма възвръщаемост се получава от решения, които противоречат на общоприетите норми.
Защо читателите биха искали да четат книги на цифрово устройство, когато могат да си купят меки корици?
Защо магазин за електронна търговия ще влезе в бизнеса с облачни хостинг и услуги?
Хората наистина ще се доверят на дронове, за да доставят ежедневните си покупки?
Имайки всичко това предвид, Безос препоръчва: „Имайки 10% шанс за 100% печалба, никога не пропускайте този шанс“.
План за провали
През годините Amazon е направил доста успешни инвестиции.. Някои, като Kindle и бизнеса в облачни услуги, са доста успешни, докато други като Amazon Webstore (конкурент на Shopify) и Amazon Fire Phone – не.
В този смисъл Безос смята, че провалите са част от работата и на големите победители впоследствие им се изплащат многото предишни експерименти.
В края на краищата предприемачите или изпълнителните директори, които вземат решения и предприемат съотвените действия, се учат много повече от тези, които ги избягват.