Екраноплан на въздушна възглавница, задвижван от водород ще е 10 пъти по-бърз от плавателните съдове и 10 пъти по-икономичен от самолет
Компанията Sea Cheetah наскоро обяви плановете си за изграждане на първoто в света хибридно транспортно средство с водородно-електрическо задвижване, използвайки технологията WIGE. Новият екраноплан на въздушна възглавница обещава да бъде иновативно решение, което съчетава предимствата както на традиционните плавателни съдове, така и на самолетите.
Основната характеристика на технологията WIGE (Wing-in-Ground Effect) е, че тя използва ефекта на екрана – феномен, при който плавателния съд се движи на малка височина над водата, създавайки въздушна възглавница и намалявайки съпротивлението. Благодарение на това транспортното средство може да достигне високи скорости с минимален разход на енергия.
Екранопланът на Sea Cheetah ще се движи над водата със скорости над 135 възела (250 км/ч), покривайки високоскоростни крайбрежни и междуостровни маршрути. Тези транспортни средства се отличават с висока товароносимост и достатъчно голям обсег на морските маршрути. С този дизайн компанията цели да намали времето и разходите за пътуване, повишавайки ефективността на морския транспорт.
Моделът на Sea Cheetah ще бъде оборудван с водородно-електрически двигател, който ще намали емисиите на въглероден диоксид до нула, което е особено важно в контекста на глобалния преход към чисти енергийни източници. В допълнение, разработчиците твърдят, че по отношение на икономията на гориво такова задвижване трябва да превъзхожда системите с изкопаеми горива.
Плавателните съдове на динамична въздушна възглавница летят директно над повърхността на водата, използвайки подемната сила на екрана. Тези транспортни средства остават във въздуха без постоянен контакт с повърхността на водата заради аеродинамичната подемна сила, създавана от техните крила или корпуси със специално проектирана конструкция. За разлика от конвенционалните плавателните средства , корабите използващи технологията WIGE не подлежат на надзор както от страна на авиационните регулатори, така и от Международната морска организация (International Maritime Organization – IMO), която е специализирана агенция на ООН, отговаряща за безопасността и сигурността на корабоплаването и за предотвратяването на замърсяването на морето от кораби. . Друго предимства на тези транспортни средства е, че не се нуждаят от дълги писти или голяма пристанищна инфраструктура.
В Sea Cheetah работят върху подобряването на водородно-електрическото задвижване в сътрудничество с компанията H3 Dynamics, специализирана в разработването на водородни решения за авиацията. Също така в съвместно партньорство двете компании планират да разработят децентрализирани системи за производство на зелен водород под търговските марки Sea Cheetah H2Hub и H2Hub Micro, които ще позволят бързо зареждане с гориво и обслужване на тези транспортни средства.
В съвместното си прессъобщение компаниите съобщават, че благодарение на интеграцията на напреднали технологии, водородните екраноплани ще са способни да носят 3 пъти по-голям полезен товар от конкурентните самолети и подобни плавателни съдове, да работят със скорости 10 пъти по-високи от другите плавателни средства и да са 10 пъти по-икономични от самолетите .
Проектът Sea Cheetah е представен като част от глобалния преход към водородна енергия, който набира скорост благодарение на усилията на различни правителства и частни компании. Водородните технологии се разглеждат като едно от ключовите решения за постигане на въглеродна неутралност в транспортната индустрия.