С каква цел и как са прекарвали времето си потребителите в интернет през 2022 г
Колко хора по света имат мобилни телефони? Кое е най-търсеното в Google? Кой и защо използва интернет? На тези и много други въпроси се опитва да даде отговор новия доклад на Meltwater, глобална компания занимаваща се с мониторинг на медийната среда и социалните мрежи.
Норвежката компания Meltwater е започнала своята дейност в Осло през 2001 година като малък стартъп с капитал от 15 000 долара. Започвайки от скандинавския пазар, компанията навлиза на пазарите на Европа, Америка, Азия и Океания и в момента е един от глобалните лидери в света в областта на мониторинга на медийната среда и социалните мрежи. В началото на всяка година Meltwater публикува доклад за най-новите тенденции на този пазар. Ето и някой от интересните факти намерили място в него.
Кой и защо използва интернет
През ноември 2022 г. населението на планетата достигна 8 милиарда души. Според доклада на Meltwater 5,44 милиарда души имат мобилни телефони, а 5,16 милиарда имат достъп до интернет. 4,76 милиарда са активни потребители на различни социални медии.
Данните показват, че средно интернет потребителите са прекарвали през изминалата година 6,37 часа онлайн всеки ден. При това хората всеки ден са :
гледали телевизия – 3,23 часа;
използвани социални мрежи — 2,31 часа;
чели онлайн и печатни медии — 2,10 часа;
слушали музика в стрийминг услуги — 1,38 часа;
слушали радио – 0,59 часа;
слушали подкасти — 1,02 часа;
играли игри на игрови конзоли – 1,14 часа.
Най-младите на възраст между 16 и 24 години са използвали интернет най-дълго. Жените в тази възрастова група са прекарвали средно по 7,28 часа в мрежата на ден, а мъжете — 7,09 часа. С напредване на възрастта престоят в интернет намалява. Така например жените на възраст 55–64 години са използвали интернет 5,19 часа, а мъжете – 5,13 часа.
Средната скорост на изтегляне от мобилен интернет е била 33,97 MB, а от домашен интернет – 74,54 MB.
Най-бързият мобилен интернет е в Катар, ОАЕ и Норвегия, а домашният интернет – в Чили, Китай и Сингапур. Мобилният интернет е най-бавен в Афганистан, Венецуела и Куба, докато домашният интернет е най-бавен в Куба, Афганистан и Туркменистан.
Сред причините за използването на интернет авторите на изследването идентифицират:
търсене на информация;
комуникация с приятели и семейство;
мониторинг на новини и събития;
гледане на филми, клипове и сериали;
изучаване на инструкции как да се направи нещо;
търсене на нови идеи и вдъхновение;
проучване на продукти и марки;
слушане на музика;
образование;
търсене на места за пътуване;
информация как да поддържат здравето си;
финансово управление;
игри;
среща с нови хора;
изучаване на бизнес въпроси.
Месинджърите, социалните мрежи, браузърите и порталите за търсене, онлайн магазините, картите, пощата, музиката, новините, времето, развлеченията, игрите, онлайн банките са били най-популярните медийни ресурси.
Търсачки
Най-разпространената търсачка е Google. Нейният дял в общия интернет трафик е 92,21%. Следват Bing (3,42%), Yahoo! (1,23%) и Yandex (0,97%).
Най-честите търсения в Google са:
Google;
YouTube;
видео;
Facebook
времето;
преводи от чужди езици;
WhatsApp
Новини;
Amazon;
Instagram
Англоезичните ресурси представляват 58,8% от целия интернет.
Социални медии
Използването на социалните мрежи заема 30%–40% от общото време, прекарано в интернет. Най-голям дял активни потребители на социални мрежи са във възрастовата група 20-29 години, като делът на мъжете е 17,5%, а на жените – 13,5%. Мъжете преобладават и в останалите възрастови групи.
В същото време представителите на възрастовата група 16–24 години са прекарвали най-много време в социалните мрежи. И в този случай жените са използвали социалните мрежи дневно средно по 3,11 часа, а мъжете – 2,46 часа. В другите възрастови групи жените също прекарват повече време в социалните мрежи от мъжете.
През 2022 г. хората най-често са използвали социалните мрежи за :
да общуват с приятели и семейство,
да четат новини,
да търсят съдържание, продукти и услуги,
да изразяват мнението си и да публикуват съдържание за живота си,
да се опознават,
да гледат публикациите на любими потребители и онлайн стрийминги.
Най-популярни социални мрежи и месинджъри по брой потребители са:
Facebook – 2,95 милиарда;
YouTube – 2,5 милиарда;
WhatsApp – 2 милиарда;
Instagram – 2 милиарда;
WeChat – 1,3 милиарда;
TikTok – 1 милиард;
FB Messenger – 931 милиона;
DouYin – 715 милиона;
Telegram – 700 милиона;
Snapchat – 635 милиона;
Kuaishou – 626 милиона;
Sina Weibo – 584 милиона;
QQ – 574 милиона;
Twitter – 556 милиона;
Pinterest – 445 милиона
Потребителите месечно прекарват най-много време в TikTok (средно 23,5 часа), YouTube (23,1 часа), Facebook (19,7 часа).
Обикновено потребителите на социални медии следват приятели, членове на семейството и познати, актьори и комедианти, както и акаунти, които публикуват мемета.
Онлайн търговия
През 2022 г. 50%-60% от потребителите на възраст 16-64 години са пазарували онлайн всяка седмица. 57,6% от всички интернет потребители са правили покупки онлайн. 28,3% са поръчвали храна от хранителни магазини . 23,5% са използвали услуги за сравнение на цените. 18,4% са използвали услугите „купете сега, платете по-късно“. 14,2% чрез интернет са купували вещи втора ръка.
Основните фактори за онлайн пазаруване при потребителите са били:
безплатна доставка;
отстъпки;
мнения на други купувачи;
лесен начин за връщане на артикул;
бърз процес на плащане;
доставка на следващия ден;
програма за лоялност;
харесвания и коментари в социалните мрежи;
подкрепа от страна на производствената компания на екологични цели;
възможност за по-късно плащане;
възможност за плащане в брой след доставка;
отсъствие на необходимост от регистрация;
ексклузивни услуги;
възможността за задане въпрос на компанията през прозореца за чат;
участие в състезания;
бутон “купи” в социалните мрежи.
Най-много – 871,2 милиарда долара – потребителите онлайн са похарчили за закупуване на дрехи. $765,7 милиарда са похарчени за електроника, $601,7 милиарда за играчки и хобита, $387,7 милиарда за мебели, $368,2 милиарда за лични и домашни грижи, $244 милиарда за храна, $207,9 милиарда за напитки, $143,8 милиарда за физически медианосители.
Най-често за покупка и продажба на стоки са били използвани платформите Amazon, Shopee, Flipkart.