Електрическият самолет на НАСА Х-57 за пръв път включи двигателите си
Проектът на НАСА за изцяло електрически самолет е постигнал значителен напредък по отношение на обявената си цел “демонстриране на иновативни технологии чрез експериментален полет с електрическо задвижване”, обяви агенцията миналата седмица.
Перспективният електрически самолет Х-57 Maxwell, разработван от НАСА на база серийния двумоторен самолет Tecnam P2006T , за пръв път включи монтираните си електрически двигатели с въздушни винтове в режим на флюгиране. Както пише AVweb, изпитанията са проведени в рамките на подготовката за полети на пилотния електрически самолет, който след това се предвижда да служи за изследователска лаборатория на летателни апарати с електрическо задвижване. На този летателен апарат ще се изучава работата на разпределената електрическа двигателна система и особеностите на пилотиране на летателен апарат с много електродвигатели.
Проектът Х-57 започва през 2016 година. Той се реализира на няколко етапа. На първия етап на самолета Р2006Т са демонтирани стандартните двигатели и горивната система, прекарана е електрическата инфраструктура, монтиран е нов панел за управление, монтирани са акумулаторите.
На сегашния втори етап са монтирани два електродвигателя с трилопаткови въздушни винтове. Двигателите са монтирани на местата на старите двигатели . След монтажа им е осъществен сегашния експеримент с пробното пускане на електродвигателите. Тестването е осъществено на базата Scaled Composites в пустинята Мохаве, Калифорния. По време на изпитанията модификацията на Х-57 е била включена към електрозахранващата мрежа на летището. Проведените проверки в „режим на завъртане” на двигателите и системите за управление са признати за успешни.
“Това е първият път, когато ние монтираме електродвигатели с винтове и те се въртят,” каза Шон Кларк, ръководител на проекта Х-57 в НАСА. „Това беше голямо събитие, тъй като беше голям тест за системите. Ние успяхме да пуснем и двата двигателя на самолета едновременно. Наистина е вълнуващо , когато всички системи са интегрирани и могат да се управляват по начина, по който ние планирахме в нашите системни тестове. “
В близко бъдеще се планират изпитания, при които самолетът ще бъде захранван от бордовите акумулатори. Ако тези изпитания бъдат също признати за успешни , самолетът ще бъде преместен в Центъра за научни изследвания на НАСА Армстронг в Едуардс,Калифорния, където самолетът ще премине наземни изпитания и се очаква да извърши първия си полет. Очаква се Х-57 да се вдигне във въздуха до края на текущата година.
През 2020 година се планира стандартното крило на Р2006Т да бъде заменено с ново по-дълго крило. То в момента се разработва от подизпълнителя на НАСА Empirical Systems Aerospace (ESAero). Замяната ще бъде извършена в рамките на третия етап на модификация. На новото крило електромоторите се предвижда да бъдат поставени на предния ръб на крилото. Планира се крилото да бъде подложено на различни видове тестове, като изпитание на вибрации, натоварване на крилата, баланс и други стандартни изпитания. След това се предвижда крилото да се демонтирано от самолета и на него да бъдат монтирани 12 малки електродвигателя с прибиращи се винтове . На последния етап НАСА планира да получи електрически самолет с 14 електродвигателя. Дванадесет от тях ще бъдат разположени на предните ръбове на крилата, а двата основни, които ще са доста по-мощни и големи – на края на крилата. Малките електродвигатели ще работят по време на маневриране, излитане и кацане, а по-мощните по време на полета с крайцерска скорост. След окончателния монтаж електрическият самолет Х-57 ще е готов за пълноценни летателни изпитания.
Така, Х-75 освен че ще бъде първия изцяло електрически самолет на НАСА, ще и бъде първият, създаден от екип на НАСА от две десетилетия насам летателен апарат.