Стартъп е създал многоагентна система с изкуствен интелект за управление на паркинги в градовете
На паркинг в голяма офис-сграда в Мюнхен стартъпът Fetch.ai изпробва своя алгоритъм, базиращ се на изкуствен интелект, който може да общува с шофьорите. Системата уведомява, кога паркингът е препълнен, определя цената на базата на търсенето, предлага на шофьорите други паркинги и даже ги възнаграждава за отказ от личен транспорт.
Британският стартъп Fetch.ai е започнал изпробването на паркиране, управлявано от изкуствен интелект, в една от големите офис сгради в централната част на Мюнхен, принадлежаща на веригата Connex Buildings, съобщава изданието Fast Company. Целта на проекта е динамично да се контролира ценообразуването и използването на местата за паркиране в сградата, а освен това да се поощряват хората, които имат право, но не използват автомобилите си, предоставяйки им билети за обществения транспорт или цифрова валута.
„Ние ви възнаграждаваме за изпълняване на определени действия и ви разубеждаваме да предприемате определени действия“ – обяснява генералния директор на Fetch.ai Хумаюн Шейх.
Например, колкото по-далеч от работното си място паркира човек, толкова по-малко ще заплати. По думите на Шейх, ако експериментът се разпространи на паркингите по целия град, използването на автомобили ще се съкрати с 10% годишно. Това ще доведе до намаляването на емисиите от въглероден диоксид с повече от 37 хиляди тона, което се равнява на емисиите от годишното потребление на енергия на почти 4 хиляди сгради.
Изследване, проведено в Сан Франциско, където от 2017 година действа система за ценообразуване на паркирането на базата на търсенето, е показало, че определянето на тарифите за паркиране на базата на търсенето намалява пробега на транспортните средства и намалява емисиите на парникови газове.
Колкото по-малко хора използват безплатен паркинг, толкова по-малко от тях използват личния си автомобил. От това задръстванията намаляват и транспортните потоци се ориентират към по-ненатоварените райони.
„Това трябва да направи управлението на пътното движение много по-ефективно“ – добавя Шейх.
Съгласно изследване, проведено под ръководството на Доналд Шуп, професор по градско планиране в Калифорнийския университет в Лос Анджелес , безплатното паркиране е свързано с големи разходи на градовете за решаване на проблемите с натовареността на пътищата и с изхвърлянето на парникови газове. Мета-изследване, изучаващо поведението по пътищата, е показало, че водачите, които пътуват към паркингите, съставляват 34% от трафика в централните части на градовете.
В приложението на Fetch.ai шофьорите могат да си настроят автоматично резервиране на място за паркиране на базата на цените и локацията. Интелектуалният агент на паркинга се включва към системата от камери, анализира свободните места и определя цените. Потребителят може да посочи, кога трябва да бъде в паркинга на офис сградата и системата определя цената на базата на търсенето.
За такава сложна система, като цял град, многоагентната система, която се предлага от Fetch.ai, може да стане по-лесния способ да се реализира инфраструктурата на умния град. В противен случай ще е нужна мощна централизирана база данни и милионни датчици. Шейх планира да разшири през 2021 година тестирането на многоагентата система с изкуствен интелект за паркинги, намиращи се из целия Мюнхен .