Как изкуственият интелект може да промени образованието
В разговорите за изкуствения интелект (ИИ) обикновено се споменават роботи, апарати за изучаване на космоса, медицински приложения , умни устройства за дома и много други. Обсъждането на влиянието, което може да окаже неговото използване в сферата на образованието, е доста по-рядко, въпреки че изкуственият интелект може напълно да го промени. Изкуственият интелект навлиза със смели крачки в най-различни сфери на учебния процес и помага за решаването на проблемите в образованието, например в огромните Индия и Китай, където все повече се изполват такива системи. Зачитайки се в статията, човек може да се открие много сходни проблеми с нашето образование, но със съжаление можем да констатираме, че там са доста по-напред в решаването им с помощта на ИИ, отколкото в страната-член на ЕС България.
Вийендра Прасад е ученик в осми клас, живеещ в индийския град Гангток. Той полага изпити, съставени от компютър.
„Тестовете, които аз получавам, съответстват на моето ниво и аз добре се справям с тях“ –казва Прасад.
Програмата му за проверка на знанията е базирана на ИИ и нейното използване е започнало в началото на 2019 година.
Чжоу И е ученик от китайския град Ханчжоу и на него винаги му е било трудно по математика. Неговото училище е започнало сътрудничество с компанията Squirel AI, която предлага индивидуални програми за обучение, разработени с помощта на изкуствен интелект. Така вместо човека –учител за подготовката на ученика следи алгоритъм. През първия семестър, когато Чжоу И е започнал по тази начин своята подготовка, резултатите му на тестовете са подскочили от 50% до 62,5%. След две години, в края на средното си образование, резултатите му достигнали до 85%.
„По-рано си мислех, че математиката е ужасна. Но благодарение на изкуствения си помощник разбрах, че тя не е толкова сложна. Това ми помогна да направя първите си крачки по новия път.“ – споделя Чжоу И.
Но да се върнем в Индия, където се чувства огромен недостиг на учители. По данни на Министерството за развитие на човешките ресурси на Индия, през 2016 година в страната е имало дефицит от 1 милион учители. В индийските университети и колежи преподавателите също не стигат. И как в такава гъсто населена страна като Индия може да се осигури качествено образование?
В течение на много години учителите се опитват да помагат на всеки ученик, отчитайки при това индивидуалните му особености. Това е особено сложно в класове от тридесет, четиридесет и повече ученици, всеки от които, независимо от своите лични възможности, трябва да направи едни и същи стандартни тестове.
Училищата за последните 50 години не са се променили особено много. Учениците седят в клас и изпълняват едни и същи задачи, използвайки едни и същи учебници, независимо от успеваемостта на всеки един ученик по всеки един предмет. Една част от класа не успява да усвои материала, а другата бързо го преминава и започва да скучае.
Изкуственият интелект има възможностите да се справи с този проблем. Той вече помага на учителите да персонализират процеса на обучение. Учениците получават възможност да се запознават с новия материал в удобно за тях темпо, използвайки специални приложения. Така тези приложения се превръщат в помощник-учители и им помагат да реализират максимално своя потенциал.
По този начин ИИ може да направи образованието по-качествено, евтино и достъпно.
Изкуственият интелект може да бъде помощник-учител
ИИ винаги може да е до ученика, което е невъзможно в други условия. Приложенията позволяват във всеки един момент да се влезе в тях и допълнително да се отработи трудна и по-слабо разбрана тема.
Сега ИИ помага, например, в решаването на задачи по химия. За тази цел алгоритъмът е анализирал хиляди училищни работи, определил е проблемните области и е създал индивидуални уроци за запълване на пропуските в знанията. Освен това подобен анализ дава на учителите представа за способностите на учениците и възможността да се коригира тяхната програма на обучение. В момента са достъпни няколко приложения-помощници.
Brainly – Социална мрежа, където учениците взаимодействат, обсъждайки училищни задачи.
Thinkster Math – Приложение по математика, съчетаващо в себе си стандартната учебна програма и индивидуалния стил на преподаване. Предлага поетапно решаване на задачи и развиването на математически навици с помощта на видео и бързи отговори.
Netex Learning – Помага на учителите да включат интерактивно аудио- и видеосъдържание. Благодарение на Netex Learning даже преподавателите с нулеви технически умения могат да създават собствени учебни планове за различни цифрови платформи и устройства.
Изкуственият интелект може да автоматизира оценяването на знанията
Проверката на домашните работи и тестове могат да бъдат уморително занимание даже за опитни учители, които нерядко отбелязват, че това време много по-полезно може да се използва за подготовка на предстоящите занимания и по-активно да се взаимодейства с учениците. Това може да се постигне с помощта на ИИ.
Разбира се, автоматизацията на оценяване на знанията има своите недостатъци. За ефективна работа се изисква надежден интернет достъп, а самият алгоритъм съвсем не е евтин. И въпреки че ИИ е възможно никога няма напълно да замени оценката на учителя, той все повече навлиза в този процес. Сега преподавателите могат да автоматизират оценката практически във всички видове знания, където учениците трябва да направят избор от много варианти, а тестирането на принципа „попълни пропуснатото“ може да се автоматизира, така че оценяването на учениците да става далеч по-бързо.
Автоматизирайки такива прости задачи, като оценката и съставянето на разписания, учителят може да си освободи много повече време за общуване с учениците. В бъдеще изкуственият интелект ще се научи пълноценно да проверява писмени работи и изпитни задачи с помощта на установяването на метрика и еталони, изключващи предубеденост и фаворизирането на определени ученици.
Изкуственият интелект може да анализира поведението на учениците
Камерите, свързани с ИИ, могат не само да провеждат автоматичен мониторинг на посещаемостта, но и да анализират поведението на учениците. Тези системи са способни да разпознават и оценяват, как учениците реагират на различни теми и задачи, колко сполучливо си сътрудничат, работят ли сами, отвличат ли се и така нататък.
По аналогичен начин някои европейски стартапи, например Century Tech, използват комплексен анализ за проследяване прогреса, определянето на интересите (или тяхното отсъствие), откриването на пропуски в знанията и предоставянето на препоръки за решаването на откритите проблеми. Това позволява на учителите да определят интересите, силните и слабите страни на учениците, обезпечавайки по този начин по-комфортно и ефективно темпо за обучение на всеки от тях.
Разбира се, тук са неизбежни споровете за неправомерното използване на тези данни и техническите средства. Отсъствието на съответстващата законова рамка също така засилва безпокойството сред обществото по отношение на такива системи. Още сме в началото и се предполага, че съответната законова регламентация ще бъде изработена своевремено.
Изкуственият интелект може да подобри системата на образование
Един учител никога няма да може да удовлетвори потребностите на големи класове. В такива ситуации внедряването на приложения на основата на ИИ може да помогне за решаването на проблемите с ниското качество на образованието и неговата недостъпност в отдалечени райони, а също така да подобри съществуващата система за образование.
Например властите в индийския щат Андхра-Прадеш са провели експеримент в 17 района. Приложение на база ИИ е събрало и анализирало информация за академичната успеваемост, причините за напускане на училище, професионалните навици на учителите и други показатели. По този начин се е определяло кой от учениците има висока вероятност да напусне училище и са се предприемали съответните мерки за предотвратяване на това.