Дари

7 чести причини, поради които и най-умните мениджъри вземат лоши решения

Ние всички понякога правим грешки. Изследванията показват, че е много важно да си ги анализираме и да разберем защо сме ги извършили, което ще ни позволи да си вземем урок от негативния опит. А съмнителни решения вземат даже и най-умните хора и за това има някои общовалидни причини.

Ето някои от тях:

Неопитност

Понякога ние се захващаме със сложни задачи и предизвикателства с надеждата, че ще можем да се справим с тях, учейки се на практика. Но в много случаи това е невъзможно без нужната подкрепа отстрани – приятели, по-опитни колеги и познати. Например, начинаещите мениджъри често не разбират колко задачи си струва човек да поеме и затова тяхната работа започва да прилича на сюжета на филма с Джим Кери „Навитакът“ („Yes Man“) . Едно от решенията в този случай е да се проведе разговор с прекия ръководител за това, на кои задачи да им се даде приоритет. Всички ние отнякъде започваме и задължително преминаваме през етапа на неопитност. От него може по-бързо да се излезе, ако ние поискаме помощ или съвет.

Натискът от лични проблеми

Всички наоколо говорят за баланс – по-често почивайте, не си вземайте задачи за вкъщи, не отговаряйте на съобщения на колеги в извънработно време. Понякога проблемите идват от другата страна. Трудностите ни в личния живот влияят на ефективността и продуктивността в офиса. Именно заради това в проектите се появяват пропуски, а понякога и големи грешки, от което колегите все по-често се безпокоят за вас. Ако имате възможност, в сложните жизнени периоди си вземайте почивки или малък отпуск. В случаите, когато такъв вариант няма, старайте се от сутринта да си записвате в бележник всички мисли, които ви тревожат и безпокоят и си кажете: „Да, на мен ми е тежко и болно заради това, но сега трябва да работя. Аз съм си записал всичко, което трябва, на хартия и вечерта ще мога отново да премисля всичко внимателно“.

Трайбализъм

Трайбализмът е форма за обособяване на група хора, което често се съпровожда с враждебност по отношение на други групи. Ние всички се явяваме част от някакво общество – на работа, вкъщи или в интернет. Това ни дава усещане за принадлежност към нещо и приятно осъзнаване на общите цели. Но понякога „груповият“ ум ни пречи обективно и хладнокръвно да оценим постъпките и решенията си. Важно е да се помни, че нашите лични идеи и ценности не винаги съвпадат с мнението на хората, с които ние активно общуваме и взаимодействаме.

Съчетаването на дребните грешки

Обикновено всички ние се боим от големите грешки с катастрофални последствия. По-дребните ни се струват не особено важни и сложни. Но в определен момент може да сработи „ефекта на лавината“, особено ако имаме навика да оставяме, забравяме и да не поправяме дребните си грешки. Отнасяйте се към всеки не особено голям пропуск сериозно, анализирайте го и веднага решете как можете да го поправите в бъдеще.

Безумно копиране

Прегледали сте поредното мотивационно видео от известен бизнес гуру, на който му стигат четири часа сън и сте решили веднага да пробвате да направите същото. Възможно е през първата седмица да се чувствате по-продуктивен, благодарение на ентусиазма, но съвсем скоро неизбежно ще се сблъскате с преумората и претоварването. Тази ситуация може да се случи навсякъде – и на работа, и в личния живот. Вие сте видели, че при някой нещо се е получило доста добре и веднага се опитвате да го копирате. Но в такива моменти е лесно да не се отчетат собствените условия и възможности. Не забравяйте да оцените рисковете и си задайте въпроса “А на мен подхожда ли ми именно този вариант?“.

Дисбаланс между емоции и логика

При вземането на решения винаги е важно да не се поддаваме на емоциите. Те ни пречат да мислим критично. Да се поддържа баланс между чувствата и рационалността е сложно. Например, някои мениджъри приемат хладнокръвни решения, без да разглеждат как те ще повлияят на хората в компанията. Постарайте се всеки път да си спомняте за това, че на практика всяка ваша крачка влияе на близките ви хора и колегите. Попитайте себе си как ще се отрази това ваше решение върху тях? Готов/а ли сте да поемете тази отговорност?

Притискане от времето

Ние практически винаги едновременно държим в главата си няколко важни цели, които касаят работата и личния живот, например:

– Да достигнем необходимите месечни показатели за ефективност;

– Да демонстрираме последната версия на презентацията;

– Да купим подарък за близък човек;

– Да успеем на фитнес два-три пъти седмично;

Този списък може да се продължи до безкрай. Но времето е ограничен ресурс, който е много важно да се научим да управляваме. На всички нас понякога ни се налага да се откажем от някои задачи или да намалим натоварването в някои сфери, за да не стигнем до прегаряне. Но освен полза за менталното здраве, ефективният тайм-мениджмънт ни позволява да се концентрираме върху важните задачи и да вземаме действително балансирани решения.

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Inline