fbpx
На фокусСаморазвитиеЧовекът

Безкрайна драма: 5 признака на токсична работна среда и как да се опитаме да се справим с нея

Какво да правим, когато работната среда е ужасяваща и колегите ни са се превърнали в уплашени клюкари?

Работната среда оказва голямо влияние върху начина, по който човек се справя с работните си задачи и как той се чувства всеки ден – както в работно време, така и когато вече не е на работа. Всъщност трима от десет души признават, че са по-раздразнителни у дома заради работната атмосфера.

Токсичната работна среда има осезаемо въздействие върху производителността. Изследване на Harvard Business School е установило, че почти половината от служителите, които са изпитвали недоброжелателност на работното място, полагат по-малко усилия и са направили съзнателен избор да прекарват по-малко време на работното място. Даже може би е още по-зле? 38 процента съзнателно са занижили качеството на работата си.

Общо известен факт е, че враждебната работна среда оказва влияние върху моралното и психологическото благополучие на служителите, и в същото време е доста често срещано явление. Близо 55% от работещите споделят, че се сблъскват с неприятни и потенциално опасни условия на труд.

Как можете да определите дали сте попаднали сред токсична работна култура? И което е по-важно, какво може да се направи по въпроса?

5 признака на токсична работна среда

Наистина ли на това работно място цари нездравословна атмосфера? Това е една от онези ситуации, в които трябва да се доверите на интуицията си. Самият факт, че във вас са се породили съмнения, че случващото се не е нормално, говори сам за себе си.

Ако интуицията в случая не е достатъчна, ето още пет признака, които могат да ви помогнат да се убедите, че работната ви среда може би не е достатъчно благоприятна.

Липса (пълна или частична) на ентусиазъм

Когато гледате вашите колеги, оставате ли с впечатлението, че току-що са разбрали, че ще им вадят зъбен нерв?

Лошата работна нагласа е като самоизпълняващо се пророчество: негативизмът от една страна е резултат влиянието на работната среда, но също така се подхранва от цялостната мрачна атмосфера в офиса. И което е още по-лошо, пречи на всички да постигнат целите си. 93 процента от работниците потвърждават, че ефективността в изпълнение на работните задачи намалява, ако работите с хора, които имат негативно отношение към работата.

Дълбоко просмукал се страх от провал

Никой не иска всичко да пропадне. 28% от хората признават, че да сгрешат е най-големият им страх на работното място. Но има голяма разлика между опитите да се избегне краткосрочна неудача и парализиращият страх от среда, която наказва всяка грешка.

Пълната липса на психологическа безопасност (измерена с това колко комфортно един служител може да поеме риск и възможността за грешка) е друг признак за токсична работна среда.

Когато хората се страхуват да излязат от зоната си на комфорт, страда целият екип. Проектът „Аристотел“ на Google (който е трябвало да отговори на въпроса „Защо някои екипи са успешни, а други – не“, измервайки почти всеки аспект от живота на служителите си в различните екипи) е установил, че високата степен на психологическа безопасност има най-голямо въздействие върху ефективността на екипа – дори повече от сплотеността, структурата, значението на работата и резултатите.

Постоянно объркване относно отговорностите

Никой няма ясна представа за своята позиция и отговорности. През цялото време има недоразумения и хората никога не са напълно наясно какво се случва. Членовете на екипа трудно могат да кажат какво точно правят в момента.

В токсична атмосфера объркването и неяснотата нарастват. Това се случва, защото негативната среда предизвиква недоверие, неефективна комуникация и борба за власт. Проблемите правят още по-трудно сътрудничеството на членовете на екипа, така че проектите, срещите и взаимоотношенията често се провалят.

Безкрайни клюки и драми

Малко да се поклюкарства в офиса е в рамките на нормалното. Повечето хора си признават, че се интересуват от слухове на работното място, като 96% споделят, че не са против да поклюкарстват.

Но именно клюките, доведени до крайност, се превръщат в знак за нездравословна среда. Ако типичният ви работен ден ви напомня на телевизионно риалити шоу, това е съвсем ново ниво на драма. Никой не говори открито, вместо това всички шушукат зад гърба на другите, хвърлят коси погледи и правят саркастични забележки.

Ситуацията може да изглежда безобидна, но озлоблението не води до нищо добро. Тормозът на работното място е пряко свързан с прегаряне, депресия, тревожност и агресия.

Голямо текучество на персонала

Колегите се появяват и изчезват като въртящи се врати и се създава видимост, че никой не остава за дълго. Никога не знаеш как ще те посрещне офисът на следващия ден – дали с нови лица или празни бюра.

Ако хората напускат, това е сигурен знак, че работната среда е отблъскваща. Всеки пети, сменил работата си през последните пет години, посочва като причина за напускането си нездравословна атмосфера. В организациите, които целенасочено работят върху създаването и съхраняването на благоприятен работен климат, текучеството на персонала е 14%, докато в компаниите, където този фактор се пренебрегва, то е цели 48%.

Разбира се, хората сменят работата си по много причини. Но ако видите, че масово напускат, това е червен флаг за състоянието на работната среда.

Как да се справим с токсичната среда

И така, ако сте разпознали за работното си място един (или дори няколко) от гореизброените признаци, сигурно си задавате вече въпроса как следва да постъпите?

Да спрете с мъките и да си подадете молбата за напускане? Може би и това е едно от възможните добри решения, но преди да си стегнете багажа и да си тръгнете, има няколко стратегии, които можете да опитате, за да подобрите положението си на работа.

Потърсете съюзници

Токсичната работна среда означава, че вероятно няма да се разбирате добре с всичките си колеги. Въпреки това, ако създадете група за подкрепа от приятелски настроени хора, това ще повдигне настроението ви и няма да се чувствате сами.

Това могат да бъдат хора, с които можете да общувате и които може би ви симпатизират. Това е много важно, защото е доказано, че изговарянето на проблемите е начин да се справите с тях. Освен това добрите отношения с колегите спомагат за повишаване на производителността и удържат хората на настоящето работно място.

Фокусирайте се върху това, което можете да контролирате

Общият съвет да „бъдете позитивни“ е клише и не звучи подходящо, ако работите в среда, която изстисква и последния грам радост от вас. Вместо да се усмихвате фалшиво и да поддържате постоянно неискрена любезност, запитайте се: Имам ли някакъв контрол над ситуацията?

Ако не сте на лидерска позиция, вие нямате възможност да повлияете на това как хората се държат и взаимодействат. Но за сметка на това вие можете да контролирате собствените си реакциите.

Фокусирайте своето вниманието върху онези решения и действия, които зависят от вас. Така няма да хабите енергия за разочарования и ситуации, които не си струват.

Документирайте всичко

Ето един тъжен, но верен факт: всеки четвърти работник казва, че няма доверие на своя работодател. Това е особено вярно, ако работната среда е токсична. В зловеща атмосфера трябва постоянно да се оглеждате, за да не попаднете в капан.

Уморително е винаги да очакваш някой да ти забие нож в гърба и е тъжно, че трябва постоянно да мислиш за самозащитата си. Но ако фиксирате точно свършената работа и проведените дискусии, това ще ви спести доста неприятни усещания.

Решението беше взето по време на личен разговор? Фиксирайте го писмено. Поддържайте подробна документация за всички аспекти на вашата работа. Ако шефът ви несправедливо подценява резултатите от работата ви или колега изопачава насочената за по-горно ниво информация, ще имате неоспорими доказателства как всъщност всичко се е случвало.

Проявете смелост и давайте честна обратна връзка

Ако работната среда е враждебна, идеята да си прехапете езика и да не наливате масло в огъня изглежда примамлива. Струва си обаче открито да говорите, когато бъдете помолени да споделите оценката си за дадена ситуация – независимо дали чрез анкети сред служителите, лични срещи с вашия мениджър, листове за оценка на представянето или други начини.

Вероятно ръководството няма представа за мащабите на негативната ситуация, която цари в офиса, така че си струва да се възползвате от възможността да изясните нещата.

Има ли гаранции, че нещо ще се промени драматично? Въобще не е задължително. Но ще имате много по-добър шанс, отколкото ако си замълчите. Една от всеки три компании не реагира адекватно на отзивите на служителите, но пък за сметка на това има надежда, че вие работите в останалите две, които ще направят нещо, за да променят ситуацията.

Ами ако нищо не сработи? Тогава може би е време за сбогуване.

Горните съвети могат да ви помогнат да избегнете прекаленото напрежение от токсичната работна среда. Но освен това е важно да разберете, че в зависимост от позицията ви, едва ли можете да направите прекалено много за нейното подобряване. Невъзможно е човек да се справи с всичко сам.

Ако вече сте опитали всичко, за да подобрите ситуацията и нищо не се е получило, време е да слезете от този кораб и да потърсите ново място и екипаж, които ще ви подхождат по-добре.

Решението може да бъде плашещо и частично да предизвика чувство за вина. Но не забравяйте, че животът е твърде кратък, за да бъдете нещастни на работното си място всеки божи ден – особено след като стресът може да окаже сериозно влияние върху личния ви живот и психичното ви здраве.

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x