3 лесни начина да подобрим емоционалния си интелект
Колкото по-добре разбираме своите емоции и емоциите на хората около нас, толкова са по-високи шансовете ни на успех. Изследвания потвърждават, че развитието на емоционалния интелект може да повиши производителността и да повлияе на нивото на заплащане, а също така помага за подобряване на професионалните и лични взаимоотношения. Ние не можем да променим своите емоции, но можем да се научим да ги управляваме и за това може да ни помогне невронауката.
Ето и три сравнително лесни начина да подобрим емоционалния си интелект.
1. Признайте пред себе си, че вашите емоционални реакции „не са изсечени върху камък“
Според изследване, проведено от Карол Двек, професор по психология в Станфордския университет, повечето хора са склонни да имат само една гледна точка към таланта. Те свързват интелекта , способностите и навиците на човек с неговите вродени качества и са убедени, че те не могат съществено да бъдат подобрени. Но има и такива, които са уверени, че тези способности могат да се развиват в течение на целия живот и колкото повече работим над тях, толкова по-добър резултат можем да постигнем. Както показват проведени изследвания, последното е вярно и за емоциите на човек.
„Що се касае емоциите и вегетативната нервна система, за последните две десетилетия са били проведени четири важни метаанализа, като най-големия от тях е обхващал повече от 220 физиологични изследвания, проведени с повече от 22 хиляди участника. Нито един от тези метаанализи не е открил забележими и конкретни отпечатъци върху тялото на човек“ – отбелязва Лиза Фелдман Барет в книгата си „Как възникват емоциите: секретния живот на мозъка“.
Това означава, че в продължение на нашето развитие ние сме се научили да подобряваме нашите емоционални реакции.
2. Определете емоцията си по-конкретно
Представете си, че изпитвате стрес. Например, вие се притеснявате за нещо, което може да се случи в бъдеще, за някакво решение, което може негативно да се отрази на вашия живот, за предстояща важна презентация или за сложен разговор, който вие не искате да започвате.
За да се справите със стреса, пробвайте по-точно да определите своята емоция и да я разбиете на възможно повече детайли. Това свойство невробиолозите го наричат „емоционална грануларност“.
Директорът на Йелския център по емоционален интелект Марк Барет в книгата си „Разрешение да се чувства“ описва експеримент, в който са взели участие две групи доброволци. Резултатите показали, че хората с висока емоционална грануларност по-рядко са се вълнували в условията на стрес и по-често са намирали положителни моменти в отрицателен опит.
„Хората с по-високи показатели на емоционална грануларност по-добре могат да различават емоционалните си преживявания. Докато тези, които не са склонни към детайлизация, различават своите емоции (например, страх, гняв, безпокойство) значително по-зле“ – пише Барет.
Това може да ни се струва странно, тъй като като правило много често ни съветват да не зацикляме на своите емоции. Но така или иначе, резултатите показват, че тези, които отделят повече време да помислят за източника и причините за своите емоции, а също да разберат как се чувстват, могат да се справят по-добре със своите емоции.
3. Преосмисляйте емоциите си
Приблизително 75% от американците казват, че те редовно изпитват физиологични и психологически проблеми, които са предизвикани от стрес. Изследванията показват, че представителите от поколението Z се справят по-зле със стреса, и чувството за страх и неувереността им пречи в работата.
За такива хора стресът е сериозен негатив. Но има примери, които доказват, че стресът може да бъде използван с полза. Такъв пример е Джоуи Логано, американски автомобилен състезател в сериите NASCAR, който е и най-младия победител в тях. По мнението на Логано, именно стресът и натискът от страна на конкуренцията му помагат да се справя по-добре и да работи по-усърдно.
Емоционалните преживявания могат да се преосмислят. Например, вие се притеснявате, че няма да може да си свършите работата в съкратени срокове. В този случай се концентрирайте над това, че в случай на успех вашата компания може да стане герой за вашия клиент. А ако това не ви е безразлично, значи вие сте в състояние да работите повече, по-продуктивно и да постигнете успех.