Airbus представи концепт на уникален пътнически самолет, приличащ на птица
Природата е вдъхновила европейските авиоконструктори за създаването на концепта за пътническия самолет Bird of Pray.
Концептуалният дизайн на самолета е бил демонстриран на международната изложба за авиационна техника Royal International Air Tattoo, провеждаща се на летището на Кралските военно-въздушни сили на Великобритания в Глостършър . Bird of Prey представлява хибридно-електрически турбовинтов регионален самолет, разчетен за превозването на 80 пътника на разстояние до 1500 километра.
В последните десетилетия повечето пътнически самолети имат сходна конструкция с пурообразен фюзелаж и еднокилна опашка с хоризонтални и вертикални стабилизатори. Тази конструкция се е утвърдила в пътническото самолетостроене като надеждна и сигурна. Но нейните възможности за подобряване на ефективността на полетите и другите летателни характеристики почти са изчерпани. По тази причина авиоконструкторите постоянно търсят други компановъчни схеми за новите самолети.
Европейският аерокосмически гигант Airbus заяви , че е разработил концептуален самолет с цел да „мотивира следващото поколение авиационни инженери, демонстрирайки как те могат да променят бъдещето на самолетостроенето, използвайки разработените технологии и провежданите изследвания в компанията. Такива са разработките в областта на хибридно-електрическите двигатели, в системите за управление, използването на композитни материали и други”.
Но защо летящата машина има толкова необичайна външност? Още Леонардо да Винчи се е вдъхновявал от идеите за полети , гледайки птиците и предполагайки, че в възможно да се копира крило на птица за създаване на летателен апарат. В Airbus са се върнали към идеите на гения на Възраждането за да създадат концепт за самолет на бъдещето. В компанията говорят за уникалните особености на опашките и крилата на такива птици, като калифорнийския кондор.
Една от основните особености в концепта са краищата на крилата и опашката. Конструкторите отбелязват, че те са изпълнени почти аналогично на крилата на птиците. На края на всяко крило има пет завършващи края с различна дължина. Те представляват подвижни, а не статични елементи, като с тяхна помощ се управлява крена на самолета. Опашката от „пера” също се състои от няколко елемента, като за отбелязване е неизползването на вертикален стабилизатор, което по мнение на разработчиците ще намали челното съпротивление.
Конструкторите твърдят , че използването на нетрадиционни аеродинамически елементи, а също така използването на ефективен хибриден двигател, ще позволи да се намали разхода на гориво при такива самолети с 30 до 50% в сравнение с аналогични летателни апарати. В това отношение концептът напълно се вписва в стратегията на Airbus за намаляване разхода на гориво на новите самолети с 50% до 2050 година.
Действително на теория такива решения могат да оптимизират полетите, намалявайки разхода на гориво и правейки самолета по-безопасен. Но трябва да се отбележи, че представеният концепт е само демонстрационна идея, насочена не толкова за отработване на реални технологии, колкото за стимулиране на иновационното мислене в тази насока. Малко вероятно е да видим точно такъв самолет на пистите на летищата.
По принцип това е не е първия екзотичен концепт за самолет на бъдещето. Наскоро в през-релийза на Делфтския технологичен университет (Delft University of Technology), Холандия бе публикувана разработка на екип от университета при подръжката на авиокомпанията KLM. Този концепт представлява огромно летящо крило, което в края си се раздвоява, образувайки V-образна структура.