Уроци сред природата помагат на децата да се чувстват и да се учат по-добре
След уроци проведени на чист въздух в децата се повишава увереността в себе си и се подобрява отношението към съучениците и към училището като цяло.
Изследователи от колежа по образование към Лондонския глобален университет (Institute of Education/London’s Global University) и британския Фонд за дивата природа (WWF) решили да разберат как природата влияе на училищните успехи на децата. Под природа се има предвид, че уроците се провеждат не в помещения, а на чист въздух, Подобни изследвания са провеждани и по-рано, но с възрастни, и за тях активността сред природата им е била само от полза.
В изследването са участвали повече от шестстотин момчета и момичета на възраст от седем до единадесет години, които са имали един или няколко урока на чист въздух. Това не са били уроци само по природознание/биология/екология с разпознаване на дърветата по листата и птиците по пеенето им, събиране на членестоноги и други подобни занимания. В тези уроци е имало задачи, като да напишат стихотворение, в което се споменава гората или да се направи скулптура от клонки и кора, тоест тематика на уроците е била абсолютно различна. До и след излизането сред природата децата са били молени да отговорят на въпроси, които касаели тяхното психологическо състояние, взаимоотношенията със съучениците и отношението към училището като цяло.
В изследователския отчет се казва, че четири от пет деца след такива уроци са заявявали, че те са станали по-уверени в себе си, 84% са казали, че чувстват, че могат да се захванат с неща, които по-рано не са правили, 79% са съобщили, че такива уроци им помагат в ученето като цяло. Повечето от децата са казали, че след уроците им сред природата, техните отношения с учителите, а също така и със съучениците, са се подобрили. Освен това, децата са се почувствали по-добре във физически, и в психологически план. „Ефектът на природата” по-силно се наблюдавал при деца, които не са били много често сред природата и малко знаят за птиците и животните в дивата природа.
„Изглежда, че всяко поколение има все по-малък контакт с външната среда от предходното. Тази тенденция е нужно да бъде обърната – заради младото поколение, заради нас и заради природата. “- отбелязва професор Майкъл Рейс от UCL Institute of Education
Подобряването на самочувствието се оценявало в конкретни цифри и то се подобрило средно с 4,12 до 4,26 точки по петобалната скала. Как се е променило отношението със съучениците и как се е повишила вътрешната самоувереност е било по-сложно да се оцени. В отчета фигурират само тези проценти, които са получени след заниманията сред природата. Но в разговорите с изследователите децата споделяли, че сега те чувстват по-голяма увереност в себе си. Очевидно от такива отговори и са направени изводите за самочувствието, училищните взаимоотношения и отношението към училището. От друга страна ако при децата наистина се е подобрило физическото и психическо самочувствие, то е логично да се подобрят взаимоотношенията с другите и отношението към самия себе си.
„Това изследване показва, че децата изпитват дълбоки и разнообразни ползи от редовния контакт с природата. Той подобрява благополучието, мотивацията и увереността на децата. Данните също така подчертават как преживяването на децата в и около природния свят довежда до по-добри взаимоотношения с техните учители и съученици.” –казва Найджъл Доар от британския Фонд за дивата природа.
Разбира се, добре е да се разбере защо природата въздейства по този начин. От една страна, сред природата въздухът е по-чист, в него има по-малко прах и въглероден диоксид, и свежият въздух подобрява работата на мозъка. От друга страна, децата сред природата са обкръжени от много по-разнообразна среда: дървета, храсти, трева, разнообразен ландшафт, пеене на птици и много други. Известно е от различни експерименти, че интересният живот се отразява положително на психиката и физиологията, въпреки че досега такива експерименти са провеждани преди всичко с животни. Това дава основание да се предположи, че и за хората е позитивно да разнообразяват своите усещания с редовни излизания сред природата.
„Всеки трябва да има възможността да изпитва радостта от дивата природа в ежедневния живот. Призоваваме правителството да признае множеството ползи от природата за децата и да гарантира, че поне един учебен час през деня те ще прекарват в игра и занимания на чист въздух сред природата. ” – резюмира Доар.