Компания ще строи круизен хибриден кораб, захранван от слънце, вятър, водород и биогориво
Френската круизна компания Ponant съвместно с конструкторското бюро Stirling Design International, специализирано в проектиране на плавателни съдове за водния транспорт, обявиха амбициозен проект за създаване на хибриден пътнически кораб, задвижван от комбинация от възобновяеми енергийни източници, включително вятър, течен водород, биогориво и втечнен биогаз (bio-LNG). Футуристичният кораб, наречен Ponant Swap2Zero (Sustainable, Wind Assisted Propulsion, Zero Emission Ready), ще е предназначен за презокеански пътувания с минимално въздействие върху околната среда.
Проектът е oриентиран към значително намаляване на емисиите, което е особено важно в рамките на международната рамка за въглеродна неутралност. Според изявлението на компанията, корабът ще използва ветроходно оборудване, осигуряващо до 50% от задвижващата енергия, както и приблизително 1000 кв. м слънчеви панели и водородни горивни клетки за задоволяване на енергийните нужди на кораба.
„Този проект представлява образец за следващото поколение круизни кораби. Ние се стремим да комбинираме модерните технологии и енергийните източници, по начин, който осигурява максимална автономност и гъвкавост на плавателното средство“, каза Матийо Петио, директор на отдела за изследвания и развитие в Ponant.
Swap2Zero има уникален дизайн, той е с дължина 186 метра и в него са ще се съчетават три ключови характеристики: енергийна ефективност, икономична консумация на енергия и широко използване на възобновяеми източници. Плавателният съд ще е способен на автономна навигация в продължение на един месец, използвайки вятър или поддържайки скорост до 10 възела за 15 дни, използвайки други източници на енергия.
Модерната система за платна ще функционира в съчетание с оптимизиран дизайн на корпуса на кораба, за да осигури почти половината от общата енергия за задвижване, необходима на кораба. На концептуално ниво в момента специалистите от Stirling Design International предлагат две от най-иновативни ветрилни системи, които могат да се използват за тежкотоварни водни съдове – Ayro Oceanwings technology ( с роторни турбоветрила) на компанията OceanWings и Solid Sail technology (с твърди ветрила) на компанията SolidSail.
Двигателите на кораба ще са пригодени да работят с два вида гориво, а именно както с биодизел, така и с биогаз, и ще са проектирани и изработени според изискванията за „безопасно връщане в пристанище“ (SRtP), гарантирайки надеждна и устойчива работа. Една от основните характеристики на този кораб ще е неговата усъвършенствана система за преработване на въглероден диоксид. Тя ще намалява въздействието върху околната среда чрез улавяне на емисиите на CO2, които могат да бъдат безопасно съхранявани или използвани отново.
Благодарение на протонообменната мембрана (Proton-exchange membrane – PEM) и твърдите оксидни горивни клетки (Solid oxide fuel cell – SOFC), както и възобновяемия течен водород, корабът ще може да работи дори при променящи се метеорологични условия. В допълнение към това, усъвършенствана система за управление на енергията ще контролира и разпределя електроенергията без необходимостта за използване на генератори. Всичко това ще се реализира на луксозен кораб, на който ще разполага със 100 луксозни каюти.
Проектът е получил принципно одобрение от сертификационната организация Bureau Veritas (BV), която потвърждава съответствието му с международните стандарти за безопасност и опазване на околната среда, включително с The International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), The International Convention on Load Lines (ILLC) и The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL). Според компанията Ponant Swap2Zero не само ще представлява иновативен и съобразен с най-новите тенденции за устойчиво развитие морски съд, но също така ще предоставя възможност за бъдещи изследвания и разработки в сектора на морския транспорт.
Напълно оборудван да функционира както всеки друг луксозен круизен кораб на Ponant, футуристичният Swap2Zero ще служи и като плаваща научна лаборатория. Като част от научната програма на Ponant, френският оператор планира да покани учени на борда на новия кораб , специализирани в технологиите за декарбонизация. Очаква се до 2030 г. Ponant Swap2Zero да осъществи своето първо своободно плаване в Световния океан.