fbpx

Какво представлява ефектът на Дидро и как изкуственият интелект анализира идентичността ни

Предпочитанията и покупките формират идентичността на човек. За живия продавач да определи какво точно иска купувача е практически невъзможна задача. Той може да разчита на своя късмет или талант да убеждава. За изкуственият интелект (ИИ) това просто представлява анализ на огромен масив данни: от конкретните търсения до любимите цветове и последните пътувания. По данни на IBM само за последната година търговските компании в САЩ са увеличили своите приходи с 10%, именно с помощта на ИИ. За това помага ефекта на Дидро и алгоритмите, които ни карат да купуваме.

Какво представлява ефектът на Дидро?

Представете си, че си купувате нова риза. Мерите я със старото си сако и виждате, че дрехите не си подхождат в цветовата си гама или по фасона си. Сега вече трябва да купувате ново сако. Възможно е, че ще ви трябват и нова вратовръзка, панталони и обувки. Преди да осъзнаете, че тук нещо не е наред, вие ще имате съвършено нов гардероб. Най-вероятно тези покупки няма да ви донесат нито радост, нито полза в дългосрочна перспектива.

Ефектът на Дидро се състои в две неща. Ние купуваме стоки, които се допълват едни други и изграждат единен образ на вашата идентичност. Ако човек получава предмет, който не съответства на неговата идентичност, възниква съблазън или да игнорира тази покупка/стока, или да я направи централен елемент на новата си идентичност („новото Аз“).

Това явление се използва от маркетолозите и учените за постоянно увеличаване на продажбите и доверието на клиентите. В отчета на компанията по внедряване на ИИ Salesforce Research се казва, че 76% от анкетираните повече от 6700 човека, се надяват, че компаниите ще разберат техните очаквания и потребности. Изкуственият интелект в онлайн търговията предлага автентичен и индивидуален подход за всеки отделен клиент. Изгодата за интернет-магазините е ясна: персонализацията, при която се удовлетворяват строгите изисквания на днешните потребители, задържа клиентите и увеличава продажбите в дългосрочна перспектива.

Как изкуственият интелект използва ефекта на Дидро

В онлайн търговията въздействието на ефекта на Дидро може значително да се увеличи благодарение на ИИ, тъй като такива инструменти са способни да разпознават и анализират моделите на поведение на клиентите в уеб сайтовете на магазините. Системата следи какви стоки добавяте в кошницата, къде натискате и колко време отделяте на всяка стока. По данни на Linkedin , днес в около 67% от процесите за удовлетворяване на желанието за стока до покупка, се случват в цифров формат.

Анализирайки тази информация, ИИ помага на брандовете с голяма точност да познават, какво може да заинтересува купувачите и да ги подтиква да правят допълнителни покупки. На потребителите това също им харесва. Системата предварително знае какво иска да купи човек. Отчетът на Deloitte показва, че всеки трети потребител твърди, че иска да има персонализиран продукт. А освен това, хората са готови да плащат 20% повече за такава стока или услуга.

Поглед от всички страни

Технологиите могат да действат даже автономно без намеса на човек, използвайки разширените аналитични възможности на ИИ за преобразуване в действени идеи на необработените данни, събрани в интернет-магазините, през интернет нещата (IoT) и други източници. Изкуственият интелект в търговията на дребно освен това използва поведенческа аналитичност и данни за клиентите, за да съберат ценна информация за различните демографски характеристики на пазара и да подобрят обслужването на клиентите.

Системата предугажда желанията на база навиците и честите действия. За да предложат индивидуално описание на стоките, разпращане на новини или даже персонализирана структура на уеб сайта, се използват изкуствени невронни мрежи за самообучение на ИИ. Моделите за машинно обучение, изградени на тези данни, могат да предскажат, кога човек иска да се свържат с него, кога е вероятно той да направи покупка и кога той ще се откаже. Например, компанията Norwegian Airlanes е намалила разходите си по резервациите със 170% за сметка на оптимизирането на рекламните си разходи и използване на модели за машинно обучение.

От една страна на хората им се струва, че ИИ събира прекалено много информация за тях и затова хората днес доста внимателно се съгласяват да им пращат информационни бюлетини и да им предлагат индивидуални условия. Но е трудно да се игнорира ценността на получените предложения за предмети, които вие купувате често и търсите, или получавате съобщение, когато във вашия любим магазин за дрехи се появява нова стока, която идеално съответства на вашия личен стил. Прогностичният характер на ИИ означава, че понякога компаниите могат много добре да знаят какво ние искаме или какво ни е нужно, още преди да сме извършили определени действия и могат точно да определят на кой етап сме по пътя към покупката. Сега това се нарича добро обслужване на клиентите, което е влязло като нещо обикновено за болшинството потребители.

За удобството на купувачите онлайн магазините провеждат не само анализ на поведението, но и внедряват удобни за клиентите технологии. Например, в Review 3 е разработен онлайн 3D вид на стоките, за да може потенциалният купувач да разгледа интересуващата го стока от всеки възможен ъгъл без да излиза от вкъщи. Повече от една трета разглеждат визуализацията повече от минута, вместо класическите няколко секунди, които се използват при разглеждането на обичайните фотографии в описанието на стоката. Такъв подход извежда онлайн магазините на ново ниво в отношения им с клиентите.

Приложенията виждат света, така както ние го виждаме

По прогнозите на немската статистическата компания Statista в близко бъдеще глобалният пазар за програмно осигуряване за ИИ ще нараства бързо и се очаква до 2025 година да достигне $126 милиарда. Такова увеличение ще е възможно благодарение на финансирането на стартъпи и внедряването на нови технологии в реалния живот. В потребителския сектор нововъведенията проявяват себе си много по-успешно, отколкото в промишления, което до голяма степен се дължи на различното поведение на крайните потребители. На хората им се иска по-голяма персонализация и технологични устройства във всекидневния им живот.

Само преди пет години ИИ не беше толкова силно развит и затова на компаниите често им се налагаше да променят бизнес стратегиите си за да задоволят клиентите си и новите технологии. Преди често някои от купувачите се отказваха от електронната търговия, тъй като резултатите на техните търсения се оказваха неактуални. За решаването на този проблем някои компании, например Twiggle, вече използват обработка на естествения език за да могат да стеснят смисловия диапазон, да определят контекста и като краен резултат да подобрят резултатите от търсенето на клиентите. Компанията се опитва да накара ИИ да разбира човешкия език. Друг подход в подобряването на търсенето се състои в използването на визуални елементи за търсене. Например, разработките на американския технологичен стартъп Clarifai позволява на разработчиците да създават по-умни приложения, които „виждат света точно така, както и ние“, давайки възможност за развиването на клиентоориентиран подход за сметка на разширеното разпознаване на медиаформати.

Един от най известните стартъпи в света на онлайн-търговията индийската компания Textronics е разработила виртуални пробни и стелажи за дрехи. С помощта на технологиите с ИИ купувачите могат да видят веднага как на тях ще им стои дрехата и да прегледат препоръките, базирани на техните предпочитания и стил. Всичко това не само подобрява качеството на покупките, но помога на клиентите да изберат един от милионите варианти, което в момента е невъзможно заради недостига на място във физическите магазини. С помощта на ИИ магазинът може да бъде превърнат в оживено хранилище на идеи за дизайн, от които купувачите да си избират стиловете, които им харесват.

Хората ежедневно се сблъскват с решенията на изкуствения интелект, които е обучен да работи в полза на човека. В ежедневието ние не забелязваме това влияние или поне не се замисляме как машината контролира нашите разходки, срещите с приятели и ни подсказва какво да купим в магазина. Технологиите се променят постоянно и никой не може да предскаже как ще се промени живота на всеки от нас след едно или две десетилетия.

Източник

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x