В Япония ще правят дървен автомобил с купе от целулозни нановлакна (Видео)
Японски инженери представиха нов материал за автомобилостроенето – CNF (целулозен нанофибър). Той представлява целулозно нановлакно, което е изработено на основа на растителна суровина . Характеристиките на CNF позволяват значително да се намали теглото на автомобилите, а следователно и намаляване въздействието върху околната среда заради емисиите на въглероден диоксид. Прогнозите са, че за стандартния си жизнен цикъл, автомобилът с купе от „дървесина” ще изхвърля в атмосферата 2000 килограма въглероден диоксид по-малко, отколкото аналогичните транспортни средства, изработени от метал.
Материалът CNF има необичайни свойства. Той е пет пъти по–лек и пет пъти по-здрав от стоманата. Други интересни негови свойства са голямата му специфична повърхност – 250 м²/g и ниския му коефициент на линейно разширяване – 1/50 от този на стъклото. Суровината за производството на CNF представлява смелена до прахообразно състояние с наноразмери изварена дървесина, от която по химически път са извлечени лигнина и полизахаридите. В края на процеса се получава много плътен, невероятно здрав и лек материал, който освен тези отлични качества, лесно се преработва. С помощта на това органично нановлакно могат да са получават сложни конструктивни форми, отливайки го подобно на смесена със смола течна глина.
За създаване и изработване на материала е бил организиран консорциум от 22 университета, изследователски институти и компании, като водеща роля са имали инженерите от Университета в Киото. Материалът CNF е демонстриран миналата година. Именно заради необичайни му качества, Министерството на околната среда на Япония е предложило този материал да се използва в автомобилостроенето за изработването на леки и екологични коли.
В Университета в Киото е създаден прототип на суперкола, която има остри спортни форми и отварящи се нагоре, подобни на крила, врати. Материалът CNF e използван широко, както за изработването на купето на прототипа, така и за оформянето на интериора.
Конструкторите на автомобила са му дали името Nanocellulose Vechicle, NCV (наноцелулозно транспортно средство). Неговото тегло, благодарение на използването на CNF, е намаляло с 10% в сравнение с базовите разчетни показатели, а влиянието върху околната среда намалява приблизително с обема въглероден диоксид, който един човек произвежда за една година в бита.
Сега работната група провежда многочислени изпитания на елементите на купето и салона на автомобила, изработени от CNF, за да се убеди , че материалът има дълъг живот, а характеристиките му съответстват на стандартните спецификации. Целулозните нановлакна са заинтересували вече някои от производителите, в това число и Toyota. Тях преди всичко ги интересува намаляване себестойността на автомобилите от CNF за да могат те да бъдат вкарани в серийно производство.