Дари
Климат и екологияНа фокусПрирода и общество

Бъдещето на планетата зависи от това колко време децата прекарват сред природата

Изследвания показват, че изграждайки силна връзка с природата, децата в бъдеще с много по-голяма вероятност ще са съпричастни с проблемите на опазването на околната среда и промяната на климата на планетата. Освен физиологичните ползи от пребиваването на децата сред живата природа, то подобрява техното психично състояние и когнитивните им способности.

Днес планетата не преживява най-добрите си времена. На сушата и в Световния океан все повече се увеличават отпадъците, включително и силно токсичните, температурата постепенно се повишава, ледниците се топят със застрашителни темпове, а нивото на Световния океан се покачва. Ако всички фактори, влияещи на промяната на климата и на условията за живот, се влошават с нарастващи темпове, то човечеството го очакват големи изпитания. Именно по тази причина всеки от нас би трябвало с все по-голямо внимание да се отнася към проблемите на климата и екологията. Но най-важно е това отношение към природата да се възпита в подрастващото поколение. Именно по тази причина все повече учени съветват да се укрепи „връзката с природата“, именно сред подрастващите, организирайки живо общуване с природата, включващо походи с преспивания, риболов, фотолов и всякакви други мероприятия на чист въздух. При това е много важно децата да имат възможност да остават с природата насаме. Естествено трябва да се осъществява контрол от страна на възрастните, но без прекалена намеса в общуването на децата с природата. Всички тези изводи са направени в рамките на ново изследване, проведено от учени от Университета в Северна Каролина.

Бъдещето на планетата Земя

Резултатите от изследването са публикувани в изданието Science Alert. В рамките на това изследване е проведено анкетиране сред 1285 деца от Северна Каролина на възраст от 9 до 12 години. Учените са се интересували колко често децата са сред природата, с какво се занимават те там и какво мислят за състоянието на околната среда като цяло. По думите на един от авторите на изследването Катрин Стивънсън (Kathryn Stevenson) , децата които по-често са били сред природата, винаги са заявявали, че имат с какво да се занимават там. Риболов, фотографиране, събирането на диви плодове и билки, всичко това са елементи на активната почивка сред природата. Един от интересните изводи в изследването е, че децата които избирали по-уединените занимания сред природата, например риболов, изразявали по-сериозна загриженост за текущото състояние на опазването на околната среда.

Едно от най-големите преимущества на общуването на децата с природата, обяснява Катрин Стивънсън, се заключава в това, че изграждайки силна връзка с природата децата с много по-голяма вероятност в бъдеще ще са съпричастни с проблемите на опазването на околната среда и промяната на климата на планетата.

Както отбелязват учените „днес децата много повече знаят за различните видове покемони, отколкото за различните видове растения и животни“. Именно за това под внимателния и ненатрапчив контрол на възрастните, за да се избегнат нежелателни последствия като пожари, среща с опасни животни и отровни растения, на децата трябва да им се осигури самостоятелно общуване с природата.

Такива предположения, че по-дългото пребиване сред природата, кара хората да се отнасят към нея много по-грижовно и внимателно, са констатирани и в друго изследване, проведено от учени от Университета Корнел. Според него хората, които са си избрали професии, свързани с природните науки, в много по-голяма степен са се обвързвали с различни екологични каузи. Но със същата обвързаност се отличавали и хора, чието хоби било свързано с природата, такива като любители на лова и риболова, любители-орнитолози и други.

Друго интересно изследване, за което писахме преди време, проведено от Изследователи от колежа по образование към Лондонския глобален университет (Institute of Education/London’s Global University) и британския Фонд за дивата природа е изучило как природата влияе на училищните успехи на децата. Под природа се има предвид, че уроците се провеждат не в помещения, а на чист въздух.

В изследователския отчет се казва, че четири от пет деца след такива уроци са заявявали, че те са станали по-уверени в себе си, 84% са казали, че чувстват, че могат да се захванат с неща, които по-рано не са правили, 79% са съобщили, че такива уроци им помагат в ученето като цяло. Повечето от децата са казали, че след уроците им сред природата, техните отношения с учителите, а също така и със съучениците, са се подобрили. Освен това, децата са се почувствали по-добре във физически, и в психологичен план. „Ефектът на природата” по-силно се наблюдавал при деца, които не са били много често сред природата и малко знаят за птиците и животните в дивата природа.

Общуването на децата с природата, освен че те започват по-друг начин да се отнасят към проблемите с околната среда и промяната на климата, им носи и много други ползи. От една страна, сред природата те могат да оценят колко по-чист е въздуха там, за разлика от замърсения с прах и въглероден диоксид въздух в градовете. От друга страна, децата сред природата са обкръжени от много по-разнообразна среда: дървета, храсти, трева, разнообразен ландшафт, пеене на птици и много други природни елементи. Такъв по-интересен и непознат опит, освен физиологични ползи, оказва положително влияние на психиката на децата и на техните когнитивни способности. Затова ще е много положително, ако освен семейството и образователната система осигури на децата по-често общуване с природата.

5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x