fbpx

Седем начина да забавим стареенето на мозъка

Учените са доказали, че на скоростта на стареене на мозъка влияе не само генетиката, но и начина на живот. Това означава, че ако следваме няколко универсални съвета, можем да отдалечим старостта. И както винаги, най-добре е това да започне колкото си може по-рано, но и никога не е късно!

Начинът на живот може да влияе на скоростта на стареене на мозъка. Ако вие се вгледате в своя и направите няколко не особено големи промени в своето всекидневие, състоянието на вашия мозък силно ще се подобри.

Нервните клетки на главния мозък постоянно се обновяват, но в процеса на стареене някои области на нашия мозък започват да намаляват и това се отразява на паметта, остротата на възприятията, способността към обучение и вниманието. Процесът на стареене започва много преди ние да започнем да чувстваме, че остаряваме.

„Работната памет и скоростта на мислене започват да се влошават достатъчно рано. 40-годишният човек не може да се състезава в това със своите деца“ – казва Магнус Линдвал, професор по психология на здравето в Гьотеборгския университет.

Скоростта на този процес е строго индивидуална и роля в него играят както гените, така и околната среда. На наследствеността си ние не можем да повлияем, но начинът си на живот го определяме сами. Разбира се, по-добре е да започнем с полезните навици възможно най-рано, но да се заемем с това никога не е късно.

„Колкото повече остаряваме, толкова повече нашето поведение влияе на нашия мозък. Обикновено говорят за три вида симулации, полезни за мозъка: физическа, когнитивна и социална“ – обяснява Линдвал.

По принцип на преден план могат да се изведат седем основни подхода, които трябва да вкараме в своето ежедневие, за да осигурим на мозъка си най-добрите условия.

1. Движете се

Днес съществуват множество доказателства, че физическата активност е полезна за мозъка.

„Тренировките помагат за създаване на най-добрите условия за образуването на нови нервни клетки. Неотдавнашно изследване доказва, че всяка физическа активност е полезна за мозъка, включително и силовите тренировки.“ – обяснява Линдвал.

Заседналият начин на живот засилва и увеличава възпалителните процеси в организма, а това се отразява на възникването на нови клетки на мозъка. Освен това той увеличава риска за развитие на деменция. Съгласно проведени изследвания, при 13% от случаите на болестта на Алцхаймер, пасивният начин на живот се явява една от причините за това заболяване.

Шведско изследване сред хора на 60 години показва, че тези които се занимават с достатъчно интензивно физическо натоварване, по-добре изработват допамин, а това се отразява чудесно на паметта и мотивацията.

„На мозъка на някои хора физическата активност влияе особено силно, повече отколкото на останалите“ – добавя Линдвал.

2. Сънят като приоритет

Добрият сън отлично се отразява на здравето на мозъка. Стремете се да спите не по-малко от седем часа за денонощие. Ако на възраст 50-60 години вие редовно спите по шест и по-малко часа, нараства опасността след това да развиете деменция. Затова свидетелства изследване, публикувано тази година в научното списание Nature Communications.

3. Разнообразете храната си и употребявайте повече зеленчуци и зеленина

На работата на нашия мозък и възможността за създаване на нови клетки влияе и нашия начин на хранене.

„Съществува начин на хранене, който е полезен въобще за всички клетки на организма, включително и на нервните. Той включва много зеленчуци, плодове, бобови растения, орехи, цитрусови плодове, зехтин и риба“ – казва професорът от Каролинския университет Май-Лис Хелениус, която се специализира на профилактиката на сърдечно-съдовите заболявания и изучава влиянието на начина на живот на състоянието на здравето.

При излишък на животински мазнини и протеини е по-сложно организмът да получи достатъчно количество полиненаситени мастни киселини, които са жизнено важни за мозъка. Минимум 1% от калориите в организма трябва да постъпват в организма от омега-3, а това съответства на 2,5 – 3 грама на ден.

4. Пазете се от излишни килограми

Известно е, че съществува връзка между излишните килограми и влошаването на когнитивните способности. Популярен метод за отслабване е интервалното гладуване, например в съотношение 8 към 16 или 10 към 14. Проведени изследвания с животни показват, че интервалното гладуване влияе на протеините в мозъка, които са важни за образуването на нови клетки.

Засега няма достатъчно научни данни, за да се определи как този начин на хранене влияе на процеса на стареене на мозъка, казва Май-Лис Хелениус.

„В сегашния свят човек изразходва толкова малко енергия, че за отслабване не е достатъчно по-малко да се яде. Освен това съществува риск, че можем да не снабдим организма си с някои жизнено важни хранителни вещества“ – обяснява тя.

5. Погрижете се за добрата микрофлора на стомашно-чревния тракт

Понякога наричат стомашно-чревният тракт втори мозък. Между мозъкът и коремната област чрез блуждаещия нерв постоянно се поддържа двустранна връзка. Изследвания показват, че 90% от хормона серотин, който е изключително важен за психическото здраве се произвежда в стомашно-чревния тракт и само 10% – в мозъка.

Ако микрофлората на червата е богата на различни бактерии, и особено на „добри“ , това е много полезно за мозъка. Проблемът се състои в това, че ние се храним много еднообразно и употребяваме твърде малко фибри в сравнение с по-ранните периоди в историята на човечеството.

През 2019 година в Дания са анализирали вкаменена човешка слюнка на възраст от 5700 години и са открили, че оттогава ние сме загубили милиони полезни бактерии.

6. Следете за своите отношения

На здравето на мозъка позитивно влияе доброто психическо самочувствие. Когато всичко е наред в отношенията ни с близките хора, ние сме активни и чувстваме, че в живота ни има смисъл и мисия.

Така намалява стреса и интензивността на възпалителните процеси в организма. Колкото са по-малко възпалителните процеси в организма, толкова са по-добре когнитивните способности и е по-малък рискът, че те ще се влошат значително в по-напреднала възраст.

Изследване на Каролинския университет, проведено през 2017 година, показва, че възрастните хора над 80 години, които продължават да водят активен социален живот , например да ходят на кино или посещават ресторанти, по-добре съхраняват микроструктурата на бялото вещество, а освен това показват по-добри резултати в тестовете за бързина на мислене.

7. През целия живот учете нещо ново

Съдейки по всичко, дейност, която изисква концентрация и обработване на информация за постигане на добър резултат, положително влияе на здравето на мозъка. Изучаването на нещо ново стимулира образуването на нови клетки в мозъка, намалявайки риска за влошаване на когнитивните функции.

Изследване от 2017 година показва, че при възрастните хора, които редовно ходят на танци, структурата на областите, свързани с хипокампа, е по-добра, а това добре влияе на паметта.

По-рано се е смятало, че по-високото ниво на образование защитава мозъка от деградация, но скорошно изследване, проведено в Университета в Умео, установило, че мозъкът на хората с висше образование с възрастта намалява по-същия начин, както при останалите хора с по-ниско образование. Това показва, че независимо от всичко, е важно човек да тренира мозъка си с нови задачи и да се стреми да получава нови знания цял живот. Ако вие се осланяте на старите си лаври, във вашия мозък няма да се добавят клетки от сивото вещество.

Източник

4 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x