Вредно ли е да успокояваме детето с помощта на смартфон?
Възрастен може да помогне на дете да преодолее всяка кризисна ситуация, стига да разбира какво трябва да се направи и да има душевни сили за това. Често, по време на избухване, родителите поемат по пътя на най-малкото съпротивление и дават в ръцете на малките деца телефон или таблет с игри или анимационни филми. Съответно детето бързо се успокоява. Този подход обаче може да породи сериозни проблеми в бъдеще. Учени са изследвали дългосрочните ефекти от използването на електронни устройства за успокояване на децата и са стигнали до някои неутешителни и дори тревожни изводи.
Американски изследователи са проучили как електронните устройства се използват за успокояване на разстроени деца на възраст между три и пет години. Между август 2018 г. и януари 2020 г. те са интервюирали общо 422 родители на същия брой деца. Тоест заключенията се основават на данни, събрани преди пандемията от коронавирус. Известно е, че тя допълнително промени живота вътре в семейството и в повечето случаи допълнително увеличи времето, което децата започнаха да прекарват пред екрана на различните цифрови устройства.
Като цяло, изводите на учените са следните: колкото по-често детето се е “успокоявало” с помощта на някаква джаджа, толкова повече емоционална реактивност то е проявявало и толкова по-трудно му е било да регулира емоциите си. В дадения случай говорим за бърза смяна на настроението или повишена импулсивност.
Връзката е особено силна при момчета в ранна възраст и при деца, които вече са проявявали признаци на хиперактивност, импулсивност, а също така и силен темперамент.
Учените смятат, че смартфонът или таблетът, както всяко друго устройство за разсейване, не решава проблема на детето, заради който то плаче или даже изпада в истерия. Устройствата само превключват фокуса на вниманието на малкия човек, който все още може сравнително лесно да се увлече от мигащите ярки картинки.
За родителя тази тактика може да изглежда доста безобидна и ефективна при управлението на трудното поведение на детето. Освен това бързото успокояване на дете в предучилищна възраст значително намалява нивото на стрес в семейството. Това обаче е мечешка услуга за собствените ни деца, която впоследствие може да породи нови по-сериозни проблеми в семейството.
„Възпитателите могат да почувстват незабавно облекчение от използването на електронните устройства, ако те бързо и ефективно намаляват негативното и предизвикателно поведение на децата“, обяснява педиатърът по поведенческо развитие Джени Радески от Мичиганския университет. ” В този момент това е от „полза“ както за родителите, така и за децата, така че може да мотивира и двете страни да продължават постоянно да се вкарват в този цикъл.”
„Навикът да се използват електронните устройства за управление на трудното поведение се засилва с времето, тъй като изискванията за различни медиини форми при децата също се засилват. Освен това колкото по-често се използват електронни устройства, толкова по-малко практика имат децата и техните родители в използването на други стратегии за справяне с подобни проблеми.“
Такава практика може да има неприятни дългосрочни последици, ако се използва твърде често за успокояване на детето, обяснява Джени Радески.
От друга страна авторите на изследването подчертават, че използването на електроните устройства в регламентирани периоди от време може да е полезно и не трябва да бъде напълно ограничавано, но предупреждават, че не трябва да бъде използвано като основен или чест начин за успокояване емоционалните изблици на малкия човек.
Какво може да замени електронното устройство в такива случаи? Изследователите са предложили няколко други начина за успокояване на децата.
Първият може да се отнесе към сетивните преживявания: можете да се опитате да послушате заедно с детето успокояваща музика, да му предложите да поиграе с пластилин, да предизвикате бой с възглавници или да му предложите да поскача на батут.
Вторият вариант се състои в това да се опитате спокойно да анализирате заедно с него емоциите му, да ги изговорите, стараейки се да му помогнете да ги разбере. На по-малки деца може да им се предложи различните цветове да обозначават различни техни емоции. Но е много важно всички тези обсъждания да се практикуват, когато децата са спокойни, преди да е започнал емоционалния изблик.
„Всички тези решения помагат на децата по-добре да разбират себе си и да се чувстват по-компетентни в управлението на чувствата си. Родителите трябва да повтарят тези практики многократно, както и да се опитват да запазят спокойствие и да не реагират прекалено остро на емоциите на детето. Това помага за развитието на умения за регулиране на емоциите в малките хора, които след това се запазват за цял живот.“ – резюмира Джени Радески.
Пълните резултати от изследването са публикувани в списанието JAMA Pediatrics.