fbpx

Акумулаторната революция на Илон Мъск

Илон Мъск има може би най-вълнуващото бизнес-портфолио на сегашния момент. Например, SpaceХ и неговата цел Марс, или Tesla , която в момента произвежда най-високотехнологичните електромобили, или концепцията Hyperloop като революционна алтернатива в обществения транспорт, а даже Boring Company, която се стреми да разработи нови начини за прокарване на тунели. Всички тези проекти къде по-успешно, къде не, са дали заявка да променят света, в който живеем, за по-добро. Но може би технологията, която действително може да окаже революционно влияние на живота на всеки от нас, е разработването на нови видове акумулаторни батерии. И Илон Мъск обещава в близко бъдеще да осъществи революция в тази област.

Сега един от най-обсъжданите критерии при електромобилите е възможния пробег на един или друг модел електромобили. Все още има съмнения за реалните възможности на акумулаторните батерии, като баланс между цена, пробег, скорост и възможност за зареждане, и други. Явно пазарът смята, че това е бъдещето. Погледнете цената на акциите на Tesla. Наскоро тяхната цена прехвърли $1000 за акция (в момента e $960) и компанията на Илон Мъск стана най-скъпата автомобилна компания в света, изпреварвайки Toyota, която само миналата година е продала тридесет пъти повече автомобили. И явно една от причините пазарът да вярва на Илон Мъск са новите разработки на акумулаторни батерии.

Най-големите в света батерии

Автомобилите не са единствения пазар за акумулатори. Светът се освобождава с не особено голямо желание от органичните горива. Но може би включването на гигантски акумулатори към енергоразпределителните мрежи скоро ще стане центъра на революционните промени в използването на възобновяеми източници на енергия.

„Ние навлизаме във фазата на почти експоненциален растеж „ – казва професор Ширинг, експерт по нови акумулаторни технологии в Университетския колеж на Лондон.

Той очаква, че само електромобилите ще доведат до десет пъти по-висок ръст на търсенето на акумулатори в Европа. Но удовлетворяването на такова търсене е възможно в случай, че батериите станат по-евтини, по-дълговечни и ефективни.

Това е голям проблем пред технологията, но ако се вярва на думите на Мъск, пробивът ще бъде осъществен много скоро.

Батерия за милион мили

Един от най-големите китайски производители и партньор на Tesla наскоро съобщи, че е създал първата в света батерия, обезпечаваща пробег от милион мили.

Създателите на технологията Amperex от компанията CATL, твърдят, че техният нов акумулатор е способен да осигури пробег на транспортно средство на разстояние повече от милион мили (по-точно 1,2 милиона мили или приблизително 1,92 милиона километра) с 16 – годишен срок на експлоатация.

Повечето автомобилни акумулатори понастоящем дават гаранция за пробег 60 000-150 000 мили в продължение от три до осем години. Тази нова разработка дава огромно увеличение на срока на експлоатация, като при това тя струва само 10% по-скъпо, отколкото сега съществуващите акумулатори.

Наличието на акумулатор, който вие по всяка вероятност няма да се налага да сменяте, е безусловно прекрасна новина за електромобилите. Но не по-малко важно е производството на акумулаторни батерии, които ще съхраняват електроенергия за дълги периоди или за така нареченото „стационарно“ съхраняване.

Например, наличието на акумулатори за ветрогенераторите или слънчевите панели ще направят възобновяемите източници на енергия достъпни в условията на облачно време или безветрие. Така че е възможно много скоро такива акумулатори да се появяват у вас вкъщи.

Поевтиняването

Следващата бариера, която в бъдеще ще трябва да бъде преодоляна, е цената. Важна задача, стояща пред този отрасъл, е да се произведе акумулатор с цена по-ниска от $100 за киловат-час.

„Когато това се случи електромобилите ще станат по-евтини от аналогичните автомобили с вътрешно горене“ – обяснява Сет Уайнтрауб, американски журналист, пишещ в сферата на акумулаторните технологии.

Когато това се случи, автомобилите с двигатели с вътрешно горене просто ще станат анахронизъм, както това се случи, когато цифровата фотография „уби“ преди 10 години лентовите фотоапарати.

Но кога това ще се случи? Уайнтрауб смята, че това вече се е случило. По негово мнение понастоящем подобни акумулатори преминават тестов период в новите модели на Tesla.

Пробег без проблеми при дозареждането

По-евтините акумулатори ще решат някои други ключови проблеми, с които се сблъскват потенциалните клиенти na електромобили. Те ще позволят разполагането на по-големи акумулатори в автомобилите. Това ще донесе две ключови преимущества. От една страна ще се увеличи пробега при еднократно зареждане до 400-500 мили (640 – 800 километра) и повече. От друга страна, колкото е по-голяма акумулаторната батерия, толкова е по-висока скоростта за зареждане и ще са нужни само 10 минути включване към зареждащото устройство, което ще осигури пробег от 300 мили (480 километра). Това е време, съпоставимо с времето за зареждане на обичаен автомобил с бензин или дизелово гориво.

Новите фабрики

Какво ни очаква в светлото бъдеще? Ние очакваме няколко важни заявления на Мъск. Например, той планира да представи няколко нови важни производства, като едно от тях се планира да бъде във Великобритания, недалеч от Бристъл. Друга фабрика, съгласно слуховете, се планира да бъде отворена в Остин, щат Тексас, САЩ. Тези фабрики ще са наричат “Gigafacory” и „Terafactory”, защото в тях ще се произвеждат акумулаторни батерии, които ще могат да съхраняват милиарди ватчасове електроенергия. По тази причина Terafactory трябва да има възможност да произвежда акумулаторни батерии с общ капацитет от трилион ватчасове.

Логиката при постоянно разширяващите се заводи на Мъск остава една и съща. По негово мнение, колкото са по-големи мащабите, толкова по-лесно се внедряват иновационни решения, които водят да съкращаване на разходите.

Суровини

Откъде ще се намерят толкова суровини? От китайският партньор на Tesla CATL заявиха, че са открили начин за производство на акумулаторни батерии без използването на кобалт. Засега тези акумулатори ще се използват единствено при автомобили с малък пробег.

Кобалтът струва скъпо и основния доставчик се явява ДР Конго, като има много обвинения към тази африканска страна, че там се използва детски труд при неговия добив. Друг важен компонент в съвременните акумулатори е литий. По целия свят има богати солни месторождения, като най- известните са в триъгълника между Боливия, Чили и Аржентина. Такива са например солните езера в резервата Салар-де-Уюни в боливийските Анди. Проблемът с този начин на добив, се състои в това, че се разчита на естествения процес на изпаряване и се явява доста бавен и неефективен.

Най-голямото солно езеро, в което в момента се извършва добив на литий е Салар-де-Атакама в Чили. При сравнително по-малката надморска височина чилийците могат да използват по-ефективно естественото изпаряване за кристализиране на солите, благодарение на интензивното слънцегреене в пустинята Атакама. Въпреки тези преимущества, този процес там продължава месеци. И тук в отрасъла се намесва Илон Мъск.

Партньор в тази област на Илон Мъск е Тиг Иган, който работи със своя екип над това, което той нарича „филтър за наночастици“, който може да отделя лития от другите соли в разтвора и да възстановява повече от 90% от лития. Вместо процесът да заема месеци, той може да бъде съкратен до няколко дена. Тиг Иган обяснява, че неговата компания EnergyX вече води преговори с ключовите играчи за промишлената реализация на тяхната разработка. Това ще помогне значително да се намали стойността на добивания литий, отстранявайки едно от най-тесните места за увеличаване на производството на акумулаторни батерии.

Какво означава всичко това за нас

И така, акумулаторите се явяват крайъгълния камък в империята на Мъск. По своята същност, те ще станат iPhone в света на автомобилостроенето. Продукт, който ще революционизира нашия опит в тази област и едновременно с това ще донесе гигантски печалби. Това ще накара човечеството да се откаже от старите дизелови и бензинови средства за предвижване.

Но на карта е поставено нещо по-голямо: промяната на климата.

Ако по-евтините и качествени акумулатори позволят по-бързо да се премине към електромобили и осигурят използването на възобновяема енергия, независимо от природните условия, то несъмнено те ще започнат да играят ключова роля в декарбонизацията на световната икономика.

Астронавтите, летящи с Crew Dragon, са може би много по-впечатляващо събитие, отколкото една сива кутия с два излизащи проводника. Но именно тази сива кутия може да ни помогне да се избавим от изкопаемите горива и тя ще даде шанс на света да се промени към по-добро и чисто бъдеще.

Източник

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Inline