fbpx
Наука и технологииОбществотоТехнологии

Изкуственият интелект като кариерен навигатор в образованието на бъдещето

Една от основните тенденции в образованието на бъдещето може да стане използването на изкуственият интелект (ИИ) още от ранна възраст като помощен инструмент за избор на правилният път в кариерата и живота.

Образователен навигатор: Как да начертаете най-краткия път към успеха

Представете си, че от дете имате личен асистент, който ви води през живота и по пътя на кариерата – казва ви какво и кога да учите, разкрива вашите таланти, за които сами не сте подозирали, и измисля как да ги адаптирате в бъдещата ви кариера. Това може да се превърне в главен тренд в образованието на бъдещето.

Разбира се, този помощник няма да бъде човек – по този начин ще работят ИИ алгоритмите. Светът се променя, става все по-сложен, ускоряващ се и непредвидим. Човешкият мозък не е в състояние да оцени всички възможни рискове и възможности на бъдещето. Дори експертите грешат. Но алгоритмите виждат не само очевидните тенденции, но и това, което експертите не забелязват.

Ако ви се струва, че това на практика е малко вероятно, помислете си как работят съвременните навигатори в превозните средства. Те могат не само да покажат текущите задръствания, но и да предвидят къде и кога ще възникне ново задръстване и въз основа на тези данни да предложат промяна на маршрута. Те могат да го адаптират, ако направите грешен завой и да преизчислят времето ви за пътуване въз основа на вашата скорост. Освен това навигаторът взема предвид, че ако пусне всички по определен маршрут, тогава ще има задръстване. Той разбира, че е по-добре да изпрати някого по един маршрут, а друг по малко по-различен начин.

По подобен начин личният асистент в образованието ще се занимава с прогнозиране както за големи групи, така и за конкретните потребители. Например, той ще може да изчисли, че ако 10 милиона земни жители тръгнат да овладяват определена нова модерна професия, то със сигурност ще има пренасищане на пазара. И някои ще бъдат посъветвани да овладеят не точно тази специалност, а други в близки области, които са по-подходящи за конкретния човек по отношение на неговите таланти, интереси и може би дори генетични предразположености.

Личният асистент ще помогне да се определи най-близката крайна точка, тоест дестинацията, в която човек ще се самореализира в резултат на цялото това обучение. Той ще ви подсказва най-бързия или най-удобния маршрут към зададената цел: ще ви предлага какво и кога да изучавате, ще ви предлага да промените траекторията, ако се появят нови данни. Например, може да е възникнала нова професия или тази, за която ученикът е мечтал, е изчезнала, или пък човек се е заинтересувал от нова област, или е открил нов талант в себе си. В такъв случай личния асистент ще подбере нов образователен и кариерен път, който да отговаря на новопоявилите се обстоятелства.

Когато с развитието на този образователен маршрут се занимават хора, те самите могат да са жертва на собствените си когнитивни илюзии и грешки. Някои деца от ранна възраст се насочват да получат медицинско образование, тъй като произхождат от семейство на лекари, а всъщност вътрешната им нагласа, таланти и възможности могат да бъдат най-полезни в съвършенно друга област. Друго дете го водят на балет, защото майката цял живот е мечтала да стане балерина , а детето може би има талант за програмиране, а не за танци. Много често хората се занимават с това, в което не са особено добри, защото им се струва, че няма смисъл да работят върху това, в което съвсем на са сигурни, че ще се получи добре. От друга страна може би било по-добре да развият максимално дадена способност, отколкото да се научат как да правят всичко, но на много средно ниво.

Как ИИ ще може да ни направи по-удовлетворени в бизнеса и живота

Може би основната разлика в образованието на бъдещето със сегашната система ще бъде в това, че при него няма да има някаква неизменна крайна точка – моментът, в който човек може да си каже: „Ето, научих всичко, което трябва да знам и станах това, което исках да бъда! .” Ще съществува само най-близката точка, тоест някаква междинна цел. Всичко се променя и ще продължи да се ускорява толкова бързо, че ще бъде невъзможно да се разработи дългосрочен план дори за десет години напред. Но за сметка на това ще можете да увеличавате максимално уменията си, които ще са необходими в близкото бъдеще.

Понякога хората, особено подрастващите, не разбират какво и защо е важно да изучават именно в този момент: дали английски, дали Python или нещо друго, което да развие креативността им или пък способностите им за работа в екип. Има много потенциални области за развитие, а ефектът е трудно изчислим. Но личният асистент постоянно ще анализира промените на трудовия пазар и в професиите, ще следи всички макро- и микроикономически показатели и ще изчислява рисковете и областите на растеж за дадения човек . Ще се появяват препоръки от рода „Изоставате в усвояването на това умение, след година то ще ви е необходимо. Ето какво трябва да овладеете, за да останете търсени” . Този подход работи и за мотивацията – веднага разбирате защо трябва да отделите време за учене и какво ще ви донесе това в крайна сметка.

Подобен персонализирана подход ще помогне на хората да станат възможно най-адаптивни към съвременния живот, да печелят пари от любимия си бизнес и да се чувстват удовлетворени. В крайна сметка малко хора могат да работят ефективно, ако им се струва, че не се занимават с предпочитаната работа и че някъде в живота са поели по погрешен път.

Образованието и пазара на труда

В момента пазарът на труда и пазарът на образованието имат малко пресечни точки и това е проблем, защото всъщност това е един и същ пазар. Не може да има образование, от което пазарът на труда да няма нужда.

Разбира се, не говорим за хобита, които човек прави просто за забавление. Можете да гледате видео блогове, например на различни сомелиери, защото просто ви е интересно и искате да прекарате вечерта за да разширите хоризонтите в познанията си за виното. Но това не е образование, а това е просвещение. Ако очаквате по някакъв начин да използвате уменията си, например, да станете сомелиер, то тогава трябва да овладеете нужните знания с поглед към търсенето.

Досега се смяташе, че икономическите условия, а и животът, се променят на цикли от 30-40 години, но те все повече се съкращават и в момента се смята, че са сведени до 10-годишни периоди, а промените продължават да се ускоряват. Пазарът на труда върви в крак с тези промени, докато образованието изостава. Университетите не подготвят специалисти, които са нужни тук и сега, и още повече – те не работят изпреварващо. Ето защо е толкова важно образованието да изследва пазара на труда и да предвижда неговите тенденции, позволявайки на хората да учат това, от което ще имат нужда не днес, а утре.

Разбира се, прогнозите не винаги ще бъдат напълно правилни. Следователно основната конкуренция ще се разгърне между тези образователни организации, които предоставят на студентите по-точен модел за прогнозиране.

А самото образование в крайна сметка ще бъде насочено към максимизиране на потенциала на всеки човек и ще му гарантира не просто работа, но самореализация и в резултат на това удовлетворение от живота.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x