fbpx

5 принципа как да формираме нови навици: съвети на психолозите

За да изменим нещо в себе си е нужно да изберем нужния момент, да бъдем конкретни и да не се предаваме.

Определете тригер

Формирането на нови навици, това е опит да формираме в мозъка си връзката „тригер – поведение”. Това означава , че „вие правите нещо, без да заставяте себе си нарочно” – казва научният сътрудник към Университетския колеж в Лондон (University College London) Филипа Лали, изучаваща човешките навици. Тригерите могат да бъдат вътрешни или външни (например, когато чувстваме глад или си заваряваме чаша чай). Те са най-ефективни, когато се сблъскваме с тях всеки ден, включително и по време на почивните дни. Добри тригери са моментите при ставане от леглото и времето за хранене.

Бъдете конкретни

Определете какво точно искате да направите. „Не говорете нещо общо, например: „ Искам да ям повече плодове и зеленчуци” – казва Лали – „Вие трябва да имате конкретен план какво точно искате да направите.” Поведението, най-вероятно ще стане навик, ако то ви харесва и ви носи полза. Даже ако е нещо, което не предпочитате да правите, например, физически упражнения, то трябва да е такова, което „когато го правите, да оставате доволен от себе си.”

Замислете се, кой сте

Съществуват доказателства, че е по-лесно да придобиете навик, ако той е свързан с вашето чувство за идентичност. „ Някои навици изразяват определени важни цели или ценности.” – каква Бас Верпланкен, професор по психология в Университета Бат (Univesity of Bath) – „ Вземете човек, който много се грижи за опазване на околната среда. Неговите навици са свързани с екологичното му поведение, които пък са свързани с неговата идентичност. Ако на вас ви се удаде да свържете определено поведение с вашето усещане за идентичност, това ще закрепи навиците ви”.

Изберете правилния момент

„ Използвайте, това, което ние наричаме „разкъсване на навиците” – казва Верпланкен. Това са „моментите, когато хората преминават през важни промени в своя живот. Такива са преместване, създаване на семейство или отношения, развод, излизане на пенсия или промяна на работа”. Такива събития разкъсват старите навици и позволяват създаването на нови. Ето защо новогодишните желания са обикновено неудачни – вашият живот и старите процеси остават непроменени на 2 януари. Но ако смените работата или училището, или си вземете домашен любимец, това може да послужи като катализатор за по-мащабни промени.

Не се предавайте

Изследването на Лали опровергало широко разпространеното твърдение, че формирането на навици отнема 21 дена. Средно за това са нужни 66 дена , а за някои хора цели 254 дена (е, на някои само 18). „Ние моделирахме кривата на формиране на навици, която отначало започва да се вдига и в един момент достига ниво, на което навикът е формиран и затова тя тръгва равно”. Не се отчайвайте, ако пропуснете ден. „Ние не знаем, колко е нужно да се пропусне за да е всичко наред, но определено един случай няма да предизвика катастрофа.”- казва Лали.

Наскоро публикувахме много любопитната статия „Пътят на промяната: как да променим мозъка си за два месеца” , в която основателят на Brain by Design Джеймс Гарет споделя своя опит как да надхитрим мозъка , който е свикнал да върви по най-лесния път и да опазва старите си навици.

Източник

5 1 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Харесайте ни :-)


This will close in 25 seconds

Дари
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x